Original title:
Romští žáci na základní a praktické škole - příčiny rozdílného vzdělání
Translated title:
Roma school children in primary and primary practical schools - reasons for the differences in the education
Authors:
STROPNICKÁ, Kristýna Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou vzdělávání romských dětí. Cílem bakalářské práce je ukázat vliv sociálního postavení romské rodiny na úroveň a možnosti vzdělávání romských dětí ve městě Vimperk. V teoretické části své bakalářské práce poukážu na vývoj sociálního a kulturního života romské menšiny a na současné postavení Romů v České republice. Jako výchozí teorii jsem si vybrala teorii trojího vyloučení Romů autora Pavla Barši. Trojí vyloučení z důvodu socioekonomického, kulturního a politického. Pokusím se zaměřit na sociální a ekonomickou situaci romských rodin a pokusím se analyzovat důsledky sociálně - ekonomického, kulturního a politického vyloučení romské národnostní menšiny v současné společnosti ve Vimperku. V teoretické části se dále pokusím popsat vztah romské komunity ke vzdělání a specifika ve vzdělávání romských dětí. V analytické části práce se zaměřím především na studium důvodů, proč některé děti studují na Základní škole a některé na Základní praktické škole ve Vimperku. Pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů se budu snažit zjistit možné příčiny, které mohou mít za následek rozdíly ve vzdělávání romských žáků.This bachelor thesis concern the problems involved in educating Roma children. Specifically, the goal of this study is to point out the effect that social order of the Roma family has on the quality and equal opportunities in the education their children receive in the town of Vimperk. The theoretical part of this paper will explore the development of the social and cultural life of the Roma minority and their subsequent social order in the Czech Republic. For my theoretical position, I have chosen the work of Pavel Barša, whose theory concludes that there are three major reasons responsible for Roma exclusion: socioeconomic, cultural and political. I will attempt to describe the social and economic situation of Roma families generally and analyse the social consequences economic, cultural and political exclusion has on the Roma minority nationally and, on the Vimperk society. Additionally, I will attempt to describe the Roma community´s traditional idea of education and specifically, the education of their children. The analytical part of the paper will study the reasons given why some children in Vimperk are educated in the primary school while others are placed in the primary practical sector. With the help of questionnaires and face-to-face interviews, I will try to determine the reasons for the differences in the education of Roma children.
Keywords:
exclusion; inclusion; majority/minority; Practical primary School; prejudice; Roma; Social order; inkluze; majoritní společnost; podmínky ke vzdělávání; předsudky; Romové; vyloučení; základní škola praktická Citation: STROPNICKÁ, Kristýna. Romští žáci na základní a praktické škole - příčiny rozdílného vzdělání. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/34608