Original title:
Sociální sítě a sociální šikana
Translated title:
Social networks and social bullying
Authors:
KUBÍČEK, Petr Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V mé diplomové práci se zabývám problematikou sociálních sítí a sociální šikany na základních školách. V první části práce se zaměřuji na teoretická východiska a shrnuji názory z odborné literatury na téma šikany a kyberšikany, zatímco v druhé části analyzuji výsledky výzkumu uskutečněného pomocí anonymního dotazníku na čtyřech základních školách v Jihočeském kraji. Školy byly vybrány takto: dvě s počtem do 270 žáků v oblasti Prachatic, jedna škola v Prachaticích nad 270 žáků a jedna škola v Českých Budějovicích nad 270 žáků. Cílem dotazníkového šetření bylo shromáždění informací o míře výskytu agresivity a kyberšikany u žáků a žákyň na druhém stupni základních škol. V závěrečné části uvádím shrnutí výsledků, k nimž jsem na základě výzkumu dospěl pomocí dotazníku BPAQ (BussPerry Aggression Questionnaire and aggressive acts).In my thesis I have focused on the issue of social networks and (social) bullying at elementary schools. In the first part of my paper I summarize the theoretical background and provide an overview of findings and opinions published by experts in relation to the issue of bullying and cyber-bullying, while in the second part of my paper I analyze the results of a research performed with the use of an anonymous questionnaire at four (4) elementary schools in the South Bohemia Region (Jihočeský kraj). The schools involved in the research were: two (2) schools with less than 270 pupils in the Prachatice region, one school with more than 270 pupils in the town of Prachatice and one school with more than 270 pupils in the city of České Budějovice. The purpose of the questionnaire investigation was to collect information on the extent in which aggressive behavior and cyber-bullying appear among pupils attending the 5th through 9th grades of the elementary school (age range 11-15). In the final part of the thesis I provide an overview of the results obtained through the research with the use of a BPAQ questionnaire (BussPerry Aggression Questionnaire and aggressive acts).
Keywords:
anger; cyber bullying; graph; hostility; physical aggression; questionnaire; social Networks; table; taboo; verbal aggression; dotazník; fyzická agrese; graf; kyberšikana; nepřátelství; slovní agrese; sociální sítě; tabulka; zlost Citation: KUBÍČEK, Petr. Sociální sítě a sociální šikana. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/30395