Original title:
Ivan Vyskočil a jeho pedagogika
Translated title:
Ivan Vyskočil and his Pedagogics
Authors:
Petelíková, Eva ; ČUNDERLE, Michal (advisor) ; HANČIL, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] V této práci se pokouším propojit vlastní zkušenosti získané kontaktem
s pedagogikou prof. Ivana Vyskočila a teoretická hlediska zabývající se diváckou
recepcí. Moji práci tvoří dvě části.
V první části se věnuji fenoménu diváctví. Zaměřuji se především na ontologický
princip divadelní tvorby a s ním spojenou zpětnovazebnost ve vztahu divák ?
herec. Vycházím z tezí Otakara Zicha, Eduarda Bullougha, Jaroslava Etlíka, Maxe
Herrmanna a především Eriky Fischer-Lichte. Zmiňuji se o fyziologické podstatě
vnímání související s tzv. zrcadlovými neurony. Pokouším se uvést do kontextu
divadelně teoretický a neurovědecký pohled na recepci jakožto psycho-fyzickou
zkušenost.
V druhé části práce se zaměřuji na koncepci studia prof. Ivana Vyskočila,
(zakladatele Katedry autorské tvorby a pedagogiky na DAMU), která spočívá
v pěstování psychosomatické kondice, ve výcviku sebereflektujících tvůrců -
herců, kteří jsou zároveň i diváky.
V závěru se pokouším poukázat na spojitost mezi vlastním pěstováním
psychosomatické kondice prostřednictvím studia herectví na Katedře autorské
tvorby a pedagogiky a rozvíjením určité divácké kompetence, která úzce souvisí
s kvalitou estetického zážitku a jeho reflexí, a tedy i s prací divadelního kritika,
k níž mimo jiné vede studium na Katedře teorie a kritiky na DAMU.In this thesis I try to couple my own experience gained through contact with
prof. Ivan Vyskočil's pedagogy with the theoretical points of view concerning with
an audience reception. My thesis consists of two parts.
First part is dedicated to a phenomenon of spectatorship. I focus mainly on the
ontological principle of theatre production and on the feedback in the relationship
between a spectator and an actor related to that principle. My work is based on
the thesis of Otakar Zich, Eduard Bullough, Jaroslav Etlík, Max Herrmann and
notably Erika Fischer-Lichte. I mention the physiological basis of perception
relating to the so-called mirror neurons. I attempt to contextualize the theatretheoretical
and the neuroscientific view on a reception as a psycho-physical
experience.
In the second part of my thesis I concentrate on the conception of study
developed by prof. Ivan Vyskočil (who is a founder of the Department of
Authorial Creativity and Pedagogy at The Theatre Faculty of the Academy of
Performing Arts in Prague) that is grounded in a cultivation of psychosomatic
fitness and in a training of self-reflecting creators-actors, who are spectators as
well.
At the end of my thesis I try to highlight a connection between a cultivation of
psychosomatic fitness itself through the study of acting at the Department of
Authorial Creativity and Pedagogy and a development of certain audience
competence that is closely related to a quality of aesthetical experience and its
reflection and even to the work of theatrical critic as well, which is one of goals of
the study at the Departement of Theory and Criticism at DAMU.
Keywords:
Akademie múzických umění v Praze. Katedr; psychosomatika; Vyskočil, Ivan, 1929-
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7804