Název:
Storytelling jako herecká výzva
Překlad názvu:
Storytelling Actors´ Challenge
Autoři:
Burešová, Eva ; MĚCHÁČEK, Tomáš (vedoucí práce) ; TEJNOROVÁ, Petra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] Má diplomová práce si klade za cíl seznámit čtenáře s metodou storytellingu (neboli vypravěčství), která v České republice není příliš známá. Ve světě je s úspěchem využívána v divadelní praxi, ale také v oblasti pedagogiky a dramaterapie. K lepšímu pochopení tohoto pojmu definuji základní rysy storytellingu a přitom jej vymezuji vůči podobným žánrům jako např. one-man-show, monolog nebo improvizace. Těžištěm mé práce je využití storytellingu na divadle a hlavně pak v herectví. K tomu slouží zejména kapitola obsahující soubor storytellingových cvičení, s nimiž jsem se setkala během zkoušení inscenací První dáma platí, druhá leze z gatí a Všichni Teigeho muži. Obsáhlá reflexe pak nastiňuje můj subjektivní pohled na obě zkoušení, práci na jednotlivých postavách a tvorbu vlastního autorského textu. Snažím se také upozornit na klady a zápory jednotlivých cvičení a jejich přínosnost pro mne. Věřím, že má práce upozorní na přínosy storytellingu a pomůže jej dostat do širšího povědomí veřejnosti.The aim of my thesis is to acquaint the reader with the method of storytelling, which is not well known in the Czech Republic. Throughout the world it is being successfully used in theater, education and dramatherapy. To better understand this method I define the basic features of storytelling, while also defining the differences between storytelling and similar genres such as one-man-shows, monologues or improvisation. The focus of my thesis is the use of storytelling in theater, mainly in acting. This is also manifested in the chapter containing a set of storytelling excercises which I encountered during the rehersals of the První dáma platí, druhá leze z gatí and Všichni Teigeho muži performances. The following comprehensive reflection outlines my own subjective views on both of the performances, the process of developing of the characters in question and the composition of the author's own text. I also attempt to highlight pros and cons of each of the exercises and assess their usefulness to me. I trust that my thesis will draw attention to the benefits of the storytelling method and help raise awareness of this method in the eyes of the public.
Klíčová slova:
improvizace; naratologie; tvůrčí psaní; vyprávění
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/7754