Název:
Objekt v interakci s divákem
Překlad názvu:
THE VIEWER INTERACTING WITH AN OBJECT
Autoři:
Stránská, Marianna ; ŽIŽKA, Tomáš (vedoucí práce) ; TÄUBELOVÁ, Kristýna (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Nakladatel: Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna
Abstrakt: [cze][eng] ANOTACE
Tato diplomová práce není vědeckou prací čí historickou rešerší, je především reflexí mé vlastní praxe, tedy mé umělecké tvůrčí činnosti zaměřující se na diváka v interakci s objektem.
Klíčová slova - divák, objekt, interakce, komunikace, zážitek, zkušenost, sen, imaginace, dětství, hra, kolaborace, happening, instalace, performance, site specific, "komunikační hra",
Tato diplomová práce je rozdělena v zásadě na tři hlavní části: kontext, praxe a reflexe.
První část reflexe / souvislosti přináší úvahu nad dnešní formou divadla jako svébytným a nenahraditelným médiem schopným uspět v dnešním zrychleném světě internetu a televize. Ptá se, jak by mělo dnešní divadlo vypadat. A v této souvislosti zkoumám vztah divadla a jiných druhů umění. Zároveň se zvoleným tématem Objekt v interakci s divákem přicházím s novým druhem terminologie a definuji umění, které se snaží zapojit do akce diváka. Snažím se téma zařadit do vědecko-historického kontextu a hledám podobnosti v tvorbě dalších umělců. Zkoumám možné druhy interakce a na konkrétních příkladech popisuji vztah mezi autorem, divákem a dílem.
Druhá část práce předešlé myšlenky staví do konfrontace s vlastní praxí / zkušeností. Popisuje ideje, poznatky a postřehy. Dokumentuje vývoj projektu ?Odpočívárna smyslů? a dalších návazných projektů zaštítěných ?značkou? ORBIS PICTUS aneb... Z této zkušenosti formuluje záměr a smysl těchto projektů.
Třetí část práce, reflexe / odraz, se zabývá možnostmi interakce v rámci jevištního díla. Vrací se k divadelní formě se zkušeností z interaktivních expozic. Zabývá se symboly, kterými lze diváka motivovat a vyprovokovat k participaci na procesu díla. Hledá možnosti jak upoutat divákovu pozornost. V neposlední řadě ukazuje vývoj tohoto smýšlení na praktických příkladech.ANNOTATION
This diploma thesis is not a scientific work or a historical research, above all it is a reflection of my own practise, my own artistic creative work aiming at a viewer interacting with an object.
Key words - spectator, object, interaction, communication, experience, practice, dream, imagination, childhood, game, collaboration, happening, installation, performance, site specific, communication game, participance, active
This diploma thesis is basically divided into three main parts: context, practice and reflection.
The first part context deals with today´s theatre form as a distinctive and irreplaceable medium, which is able to succeed in the contemporary fast-motion world of the Internet and TV. It enquires about the shape of the theatre today. In that connection I research a connection between theatre and other types of art. At the same time I bring a new type of terminology and define art, which tries to involve a spectator in a selected subject an object in an interaction with a spectator. I try to put this subject in a scientific and historical context, look for similarities in work of other artists and researching all possible forms of interaction and describe a relationship between author, spectator and work on particular examples.
The second part of the thesis confronts the previous thoughts with my own experience. It describes ideas, pieces of knowledge and observations. It illustrates the development of The Lounge of Senses project and other following projects labelled with ORBIS PICTUS or...brand. It formulates an intention and meaning of these projects from this experience.
The third part of the thesis reflection deals with the possibilities of interaction within a stage work. It returns to a theatre form with an experience from interactive expositions. It deals with symbols with which a spectator can be motivated and provoked to participate in the work process. It looks for possibilities to attract spectator´s attention. And last but not least it shows the development of such opinions on practical examples.
Klíčová slova:
interaktivní média; komunikace (sdělování); prožitek; sebepoznání; umění akce; umění účasti
Instituce: Akademie múzických umění v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné registrovaným uživatelům v digitálním repozitáři AMU. Původní záznam: http://hdl.handle.net/10318/7715