Original title:
Vliv projektové výuky na postoje žáků ve výuce
Translated title:
The influence of project based learning on students' attitudes to instruction
Authors:
KUBATOVÁ, Marie Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá změnou postojů a iniciativnosti přístupu žáků na střední škole s gastronomickým zaměřením k výuce v odborných předmětech po realizaci pro-jektu: "Den otevřených dveří s tématem Halloween". Cílovou skupinu tvoří žáci Střední školy a Vyšší odborné školy cestovného ruchu v Českých Budějovicích. Práce je roz-členěna do šesti kapitol. V prvních dvou kapitolách jsou porovnávány různé pohledy odborníků na výuku, klasické i alternativní metody výchovy a vzdělávání, na kompetence a autoritu učitele, participaci a zážitkovou pedagogiku. Ve třetí kapitole jsou návrhy na témata projektové výuky ve školách s gastronomickým zaměřením s výčtem lidových tradic a jejich propojení s kulturou a gastronomií. Čtvrtá kapitola popi?suje realizaci projektu ve Střední škole a Vyšší odborné škole cestovního ruchu v Českých Budějovicích. V poslední páté kapitole jsou stanoveny cíle výzkumu, me?tody výzkumu a interpretace výsledků výzkumu. Cílem práce je porovnat postoje žáků po realizované projektové výuce na zá?kladě dotazníkového šetření. Výzkumným předpokladem je, že žáci vítají rozšíření vý?uky v odborných předmětech o lidové tradice a neodmítají se účastnit na realizaci pro?jektu.The dissertation is focused on changes in an attitude and initiative students at secondary special school with gastronomy orientation to study special subjects after realization a creative project: "Welcome Day - Day of Open Door - Halloween." The target group are students of Secondary School and College for Tourist Industry in České Budějovice. The dissertation is divided into fifth chapters. I the first two chapters different opinions of experts in teaching methods, classical and alternative methods of education and teaching, teachers competence and authority participation, experimental education are compared. The thirds chapter contains proposals for topics of project learning in schools with gastronomy orientation. There is an enumeration of folk traditions and their connection with the culture and gastronomy. The fourth chapter describes the project realization in Secondary School and College for Tourist Industry in České Budějovice. The fifth chapter contains the research targets, the research methods and interpretation of research results. The target of the dissertation is questionnaire comparison of students' attitudes after realization the project learning. The research assumptions are that students appreciate extension special subjects of folk traditions and do not reject to participation in the pro?ject realization.
Keywords:
activities; agree?ment; atmosphere; attitudes.; communication; complex topic; cooperation; delimited problem; evaluation; experience pedagogy; gastronomy; modern pedagogy; motivation; planning; Project teaching; realization; reciprocal help; rules; student; teacher; teaching; teaching methods; time; tourist industry; tradition; atmosféra; cestovní ruch; domluva; gastronomie; hodno?cení; komplexní námět; komunikace; metody výuky; moderní pedagogika; motivace; participace; plánování; postoje.; pravidla; Projektová výuka; realizace; spolupráce; tradice; učitel; vymezený problém; vyučovací proces; vzájemná pomoc; zážitková pedagogika; čas; činnosti; žák Citation: KUBATOVÁ, Marie. Vliv projektové výuky na postoje žáků ve výuce. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/35575