Original title:
Uplatnění Orffovy metodiky v dnešní mateřské škole
Translated title:
The application of Orff method in Kindergarten nowadays
Authors:
TRÁVNÍČKOVÁ, Iva Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Hlavním cílem bakalářské práce je přiblížit Orffovu metodiku, poukázat na propracovaný systém České Orffovy školy a jeho možnosti pro výuku hudební a pohybové výchovy, kterou pro českou školu upravil Ilja Hurník a Petr Eben. Ověřit použitelnost metodiky v praxi jak pro učitele, tak pro děti. V teoretické části se zaměřuji na charakteristiku metodiky Carla Orffa a na nejvýznamnější české pokračovatele Orffova učení, Ilju Hurníka a Petra Ebena. Výzkum byl proveden v několika mateřských školách. A jeho cílem bylo zjistit, jaké se zde uplatňují metody učení, jak na ně reagují děti, do jaké míry současná mateřská škola používá Orffovu metodiku.This bachelor thesis focuses on the Orff methodology. It's main goal is to demonstrate the Czech Orff educational system adapted by Ilja Hurník and Petr Eben, consider it's application to music tuition and physical education, and verify its usability for both teachers and pupils. The theoretical part summarizes the Orff methodology and the work of his Czech successors Ilja Hurník and Petr Eben. The research has been conducted in several nursery schools. It maps the methods of education being used, thein efficiency and the extent of the Orff methodology principles being applied.
Keywords:
metodology; Music; preschool education; Hudba; metodika; předškolní vzdělávání Citation: TRÁVNÍČKOVÁ, Iva. Uplatnění Orffovy metodiky v dnešní mateřské škole. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33397