Original title:
Pohádka a divadlo v mateřské škole
Translated title:
Fairytale and drama in kindergarten
Authors:
ŠILHAVÁ, Iveta Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřená na práci s pohádkou a divadlem v mateřské škole. Teoretická část se zabývá pojmy dětská literatura, přičemž jsou zde specifikovány její jednotlivé žánry. Jsou zde popsány druhy pohádky (lidová, autorská, apod.) a význam literatury pro rozvoj osobnosti dítěte. Dále také, jak vztah dítěte ke čtení může být ovlivněn rodinným prostředím. V praktické části je znázorněno, jak udělat pohádku zajímavější a vzbudit tak u dětí větší zájem k její četbě. Je zde popsána práce s konkrétní skupinou dětí v mateřské škole v Jihlavě, praktické příklady práce s pohádkou pomocí her, dramatizací, práce s loutkami, hudební výchovy či výtvarné výchovy. Dotazníkovým šetřením je dále zjišťováno, jak a zda vůbec rodiče čtou dětem pohádky, a jaký druh literatury nejčastěji volí. Výzkum obsahuje i rozhovor s dětmi. Cílem je zjistit, jaké pohádky děti upřednostňují, a jak se jejich názor na pohádku liší od odpovědí rodičů. This bachelor´s thesis focuses especially on working with fairy tales and drama at nursery school. The theoretical part surveys children´s literature and specifies its genres, particularly fairy tales and their types (folk tale, artificial tale, etc.). It describes the importance of literature for child´s personality development. Further, this thesis tries to define how family background can influence child´s relationship to reading. The practical part states ways of making fairy tales more interesting and thus attractive for children. It shows practical examples of working with fairy tales using games, drama, puppets, music or art realized with a particular group of children in kindergarten in Jihlava. The practical part of this thesis also contains a questionnaire survey aimed at parents, asking whether and how they read fairy tales to their children and what genres they mostly choose. In the survey, interview with their children is also included. The goal is to find out which fairy tales children prefer and in what ways their opinion on fairy tales differs from their parents´.
Keywords:
drama; fairy tale; game.; Preschool child; divadlo; hra.; pohádka; Předškolní dítě Citation: ŠILHAVÁ, Iveta. Pohádka a divadlo v mateřské škole. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/32827