Original title:
Reklama na léky, zdravotnické prostředky a doplňky stravy
Translated title:
Pharmaceuticals, food supplement and medical device advertising
Authors:
Pudilová, Alena ; Boháček, Martin (advisor) ; Vavrečka, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2008
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tématem diplomové práce je komplexní pohled na právní prostředí v oblasti reklamy na léky a doplňky stravy, a to zejména z hlediska právní regulace, rozhodovací praxe dozorčích eventuálně dalších věcně příslušných státních orgánů a především uplatnění jejich pravomocí a spolupráce. Cílem práce je pak zejména posoudit, zda současná rozhodovací praxe a kooperace jednotlivých dozorčích eventuálně dalších věcně příslušných státních orgánů na trzích humánních léčivých přípravků a doplňků stravy jsou dostatečně jasné a těsné na to, aby zajistily efektivní veřejnoprávní ochranu a ochranu spotřebitele v této oblasti. Důležitým aspektem problematiky je též zjistit, zda rozdělení kompetencí mezi příslušné autority a to, jak využívají pravomocí, které jim platné zákony poskytují, vede k dostatečnému zajištění právního a společenského zájmu, jímž je zde především ochrana spotřebitele a zdraví společnosti i jednotlivců.The thesis brings a complex insight into the legal environment of the pharmaceutical and food supplement advertising. It focuses on the legal regulations in the branch with emphasis on decision making processes of the supervising and other relevant state bodies. Special attention is paid to the ability of the above mentioned authorities to enforce the powers given to them by the law and to their cooperation. The main goal of the thesis is to assess whether the contemporary adjudication on the two markets (pharmaceuticals and food supplements market) is transparent and close enough to ensure effective protection of the public and consumers. A very important aspect of the whole problem is also to find out whether the jurisdiction allocation among the authorities and the way the make use of their powers leads towards sufficient assurance of legal certainty and public priorities, that is to say consumer protection and public health.
Keywords:
advertising; drugs; food supplements; pharmaceuticals; doplňky stravy; humánní léčivé přípravky; reklama doplňků stravy; reklama humánních léčivých přípravků; Státní ústav pro kontrolu léčiv
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/21254