Original title:
PSYCHICKÁ DEPRIVACE VE STÁŘÍ Pokus o aplikaci vývojově psychologické teorie Josefa Langmeiera a Zdeňka Matějčka
Translated title:
Psychological deprivation in old age. Effort to apply developmental psychological theory of Josef Langmeier and Zdeněk Matějček.
Authors:
BERNARDOVÁ, Alena Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá problematikou psychické deprivace v dětství a ve stáří. Teoretická část reflektuje Langmeierovu/Matějčkovu teorii psychické deprivace v dětství, období stáří a problematiku z hlediska filosofie výchovy. Praktická část je pokusem o aplikaci teorie psychické deprivace v dětství na období stáří. V závěru jsou formulovány odůvodněné předpoklady, které opravňují k formulaci hypotéz o podobnosti psychické deprivace v dětství a ve stáří a možnostech výchovy pro jejich prevenci a nápravu jako podklady pro následný kvalitativní výzkum. Jeho výsledky by mohly vést ke zkvalitnění dosavadního modelu ústavní péče o starého člověka, potvrdit oprávněnost pedagogického doprovázení ve všech etapách životní cesty a potvrdit dosud nedoceněný význam existencionalisticky pojaté výchovy.The thesis is focused on problematics of psychological deprivation in childhood and in old age. Theoretical part reflects Langmeier/Matějček theory of psychological deprivation in childhood, old age and the problematics in terms of philosophy of education. The practical part is and effort to apply developmental psychological theory in childhood to the period of old age. In conclusion the valid assumptions are formed. Those justify to formulate the hypotheses about the analogy between the psychological deprivation in childhood and in old age and the possibilities of education for their prevention and remedy, as materials for the qualitative research. Its outcomes could result in improving the current model of institutional care of the elderly persons and validate legitimacy of the pedagogical accompaniment in the stages of their way of life and so far unappreciated importance of existentialist conception of education.
Keywords:
basal psychological needs; childhood; education as care of the soul; existential model of education; Josef Langmeier; old age; philosophy of education; psychological deprivation; Zdeněk Matějček; dětství; existenciální model výchovy; filosofie výchovy; Josef Langmeier; psychická deprivace; stáří; výchova jako péče o duši; Zdeněk Matějček; základní psychické potřeby Citation: BERNARDOVÁ, Alena. PSYCHICKÁ DEPRIVACE VE STÁŘÍ Pokus o aplikaci vývojově psychologické teorie Josefa Langmeiera a Zdeňka Matějčka. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/34537