Original title:
Dopad nesezdaného soužití rodičů na dítě z pohledu učitelky MŠ
Translated title:
Impact of unmarried cohabitation on their child from the kindergarten teacher's point of view
Authors:
OKAPALOVÁ, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce má za cíl zjistit dopad nesezdaného soužití na dítě z pohledu učitelky mateřských škol. Druhým cílem je zjistit, jak samy děti vnímají, že jejich rodiče žijí v manželství či v manželství "bez papíru". Práce se skládá ze dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se věnuje nesezdanému soužití, manželství, potřebám dítěte a rodině. Praktická část přináší výsledky kvalitativního šetření, které je realizováno formou rozhovorů. Hlavní výzkumnou otázkou je: Jak vnímají dopad nesezdaného soužití na dítě učitelky mateřských škol, zda a jak se na dítěti v mateřské škole projevuje nesezdané soužití? Výzkumný soubor tvoří učitelky mateřských škol. Druhý výzkumný soubor tvoří děti z věkově smíšených tříd. Metodou skupinového rozhovoru je zjištěno, co je pro ně svatba, zda a jak vnímají odlišnosti spojené s příjmením. Z výsledků výzkumu vyplynulo, že předškolní děti z pohledu učitelek vůbec nevnímají, zda jsou jejich rodiče sezdaní či nesezdaní. Důležité pro ně je, že jsou rodiče spolu a chovají se láskyplně jak k sobě, tak i k nim samotným. Tento názor byl potvrzen i z rozhovorů s dětmi.Bachelor thesis aims to determine the impact of unmarried cohabitation on a child from the viewpoint of kindergarten teachers. The second aim is to determine how children themselves perceive that their parents are married or in a marriage "without papers". The thesis consists of two parts, theoretical and practical. The theoretical part deals with unmarried cohabitation, marriage, child and family needs. The practical part presents the results of a qualitative survey, which is made in form of interviews. The main research question is: How do kindergarten teachers perceive the impact of unmarried cohabitation on a child, whether and how unmarried cohabitation manifests on a child in kindergarten? The research group consists of kindergarten teachers. The second research group consists of children of mixed-age classes. Using the method of group interview shows, what wedding means to them, whether and how they perceive differences connected with the surname. The research showed that preschool children, from the perspective of the teachers, do not perceive at all, whether their parents are married or unmarried. The important thing for them is that parents are together and behave lovingly to each other, as well as for them alone. This opinion was confirmed by interviews with children.
Keywords:
kindergarten teachers; parents; preschool child; unmarried cohabitation; wedding; dítě předškolního věku; nesezdané soužití; rodiče; svatba; učitelky mateřských škol Citation: OKAPALOVÁ, Martina. Dopad nesezdaného soužití rodičů na dítě z pohledu učitelky MŠ. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/32592