Original title:
Moje cesta k osobnostnímu pojetí v předškolní výchově
Translated title:
My way to the personality concept in preschool education
Authors:
MIGLOVÁ, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem mé práce je na základě vlastní případové studie porovnat vzdělávání, metody a formy práce v Mateřské škole Dobrá Voda u Českých Budějovic v letech 1978 až 2013. Teoretická část popisuje pojetí, smysl a proměny konceptu dětství v historické perspektivě, potřebu předškolní výchovy a její proměny. Zaměření cílů předškolní výchovy v období sociocentrismu, pedocentrismu a osobnostní orientace předškolní výchovy v současnosti. Praktická část obsahuje reflexi vlastní pedagogické práce ve dvou částech: - Můj příběh moje cesta k osobnostnímu pojetí v předškolní výchově. - Komparace jak vypadala předškolní výchova v době mého nástupu do praxe v roce 1978 v období totality. Jaké byly přístupy k dětem, k jejich vzdělávání, individualitě, k rodičovské veřejnosti a jaká je současnost v roce 2013, vzdělávání v MŠ Dobrá Voda v současnosti.The purpose of this bachelor thesis is a comparison of methods and forms of working in education at the nursery school in Dobrá Voda, České Budějovice in the years 1978 2013, on the basis of a personal case study. The theoretical part describes, not only the needs of preschool education and the changes that have taken place, but, also, the changes in the way that childhood is conceived and its meaning within a historical perspective. This thesis will provide knowledge about the aims of preschool education in the periods of sociocentrism, paedocentrism , and more currently, personality orientation. The practical part contains a reflection of my own pedagogic work divided into two parts: - My story - my way to the personality concept in preschool education. - A comparison of current preschool education at Dobra Voda Nursery School in 2013 with the totalitarian year, 1978, in terms of attitudes to children, attitudes to their education, individuality, parent's society.
Keywords:
Education focused ideologically; Individualisation of education; Institutionalised education.; Personality and attitude of a teacher at a nursery school to children; Personality concept in preschool education; ideologicky zaměřená výchova a vzdělávání; individualizace ve vzdělávání; institucionalizovaná výchova.; Osobnostní pojetí předškolní výchovy; osobnostní přístup učitelky MŠ k dětem Citation: MIGLOVÁ, Eva. Moje cesta k osobnostnímu pojetí v předškolní výchově. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/32262