Original title:
Kvalitativní výzkum her dětí v Mateřské škole
Translated title:
Qualitative research games of childen in the kindergarten
Authors:
BOUDNÁ, Marcela Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce je zaměřena na téma her dětí v Mateřské škole. Cílem práce bylo zjistit, jaké hry a hračky používají děti v MŠ, jak spolu děti při hrách komunikují a jaké emoce projevují v průběhu her. Teoretická část obsahuje vývojové teorie týkající se předškolního věku, zaměřené především na kognitivní vývoj a vývoj genderové identity. Dále práce pojednává o socializaci dítěte a způsobech komunikace. V závěru teoretické části je pozornost věnována emocím, převážně teoriím emocí a emocionální inteligenci. V metodologické části jsou shrnuty výzkumné metody použité v práci, kterými jsou: kvalitativní výzkum, zakotvená teorie, kódování, pozorování a polostrukturovaný rozhovor. Praktická část seznamuje s výsledky pozorování dětí při hrách v Mateřské škole.The bachelor's thesis is focused on the topic of children's games in the kindergarten. Objective of the thesis was to establish what games and toys are used by the children in the kindergarten, how the children communicate when playing and what emotions the children express. The theoretical part contains the development theories concerning the preschool age focused mainly on cognitive development and on development of the gender identity. The thesis also discusses socialization of the child and method of its communication. In conclusion of the theoretical part the attention is paid to emotions, mainly to the theories of emotions and to the emotional intelligence. The methodological part summarizes the research methods applied in the thesis, namely: qualitative research, grounded theory, coding, observation and semi-structured interview. The practical part familiarizes with results and outcomes of observation of children when playing in the kindergarten.
Keywords:
communication; emotions; game; gender; preschool age; socialization; emoce; gender; hra; komunikace; předškolní věk; socializace Citation: BOUDNÁ, Marcela. Kvalitativní výzkum her dětí v Mateřské škole. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/31652