Original title:
Vodní turistika jako doplněk výuky na základních a středních školách
Translated title:
Water tourism as a supplement to primary and secondary school education
Authors:
CHRASTINOVÁ, Andrea Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se týká tématu vodní turistiky z hlediska užívané terminologie, historického vývoje v České republice, vodních toků a vodácké výbavy. Sleduje ve své stěžejní části podobu zařazování vodní turistiky do výuky na základních a středních školách, a to především ve formě kurzů, které jsou optimální formou zařazení pro svoji časovou dotaci a obsahovou náplň. V této práci je kurz jako doplněk výuky vnímán primárně z hlediska pedagogického působení ve volném čase. Práce tak vytváří ucelený přehled poznatků z oblasti vodní turistiky v podobě doplňku školní výuky a představuje vhodný prostor pro působení pedagoga volného času. Dále předkládá anketní šetření v oblasti frekvence zařazování vodní turistiky do výuky na vybraných základních a středních školách v Jihočeském kraji a představuje získané informace o postojích respondentů k danému tématu.This work concerns the topic of water tourism from the point of view of its terminology, its historical development in the Czech Republic, streams and canoeing equipment. Its major part shows ways of introducing the subject of water tourism in primary and secondary schooling, namely as courses which seem to be the best way thanks to their time allocation and the content. Such a course as a supplement to the education is perceived primarily as means of pedagogical influence over students in their leisure time. That is the way the work creates comprehensive overview of knowledge in the sphere of water tourism as a supplement to school education, and presents suitable space for an educator of leisure time. On top of that the work covers the survey which is focused on how often water tourism is incorporated in curriculum at elementary and secondary schools in South Bohemia. It brings the information on the respondents' attitude to the topic.
Keywords:
aquatic sports; boating; canoeing; education; leisure education; out-of-school activities; school field trips; water tourism; water tourism courses; kanoistika; kurzy vodní turistiky; mimoškolní výchova; pedagogika volného času; vodní sporty; vodní turistika; vodáctví; výchova a vzdělávání; školní výlety Citation: CHRASTINOVÁ, Andrea. Vodní turistika jako doplněk výuky na základních a středních školách. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Teologická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/30727