Název:
Srovnání metodik zaměřených na řízení ICT procesů s důrazem na ITIL
Překlad názvu:
Comparison of methodics for information processes management with emphasis on ITIL
Autoři:
Žižka, Petr ; Voříšek, Jiří (vedoucí práce) ; Janeček, Tomáš (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Obsahem této diplomové práce je podrobný popis metodik a sad nejlepších praktik pro řízení informatických procesů a informatiky jako celku, jejich srovnání z hlediska historie, obsahu, zaměření a struktury. V této práci je kladen důraz zejména na sadu nejlepších postupů zvanou Information Technology Infrastructure Library (ITIL). V práci jsou také popsány vzájemné vztahy mezi jednotlivými metodikami a mezi ITILem v2 a v3 a to, jakým způsobem využívat tyto metodiky společně tak, aby nastal maximální synergický efekt. První kapitola je věnována ITILu. Popisuje jeho historii, zejména jeho druhou verzi. Zvláštní kapitola je věnována popisu rozdílů mezi druhou a třetí verzí a mapování procesů z druhé verze na verzi třetí. Jsou zde popsány základní principy ITILu v3 a podrobný popis jednotlivých publikací a hlavních procesů. Další část se zabývá ČSN/ISO 20 000, Cobitem a ITGPM. U každého z těchto dokumentů je uveden popis, výhody jeho implementace a vztah vůči ITILu. U normy ČSN/ISO 20 000 je navíc ještě popsán způsob, jakým je možné certifikaci získat. V následující části je provedeno detailní srovnání ITILu, Cobitu a ČSN/ISO 20 000. Srovnávacími kritérii jsou: typ, předmět, velikost organizace, odvětví, dostupnost, certifikace organizace, certifikace jednotlivců, vazba na ostatní metodiky, rozsah, koncept životního cyklu, popis procesů, silné a slabé stránky. Praktická část této diplomové práce se zabývá zejména optimalizací katalogu služeb a tvorbou prototypu SLA pro IT oddělení Rádia Svobodná Evropa. Tato část je hlavním přínosem této práce.The subject of this thesis is a detailed description of the methodics and the sets of best practices for the information processes management and informatics as such, and their comparison as far as history, content, specialization and structure are concerned. The thesis mainly concentrates on a set of the best practices called Information Technology Infrastructure Library (ITIL). Furthermore, the relations between individual methods and between ITIL V2 and V3 are described. In addition, attention is also paid to the possibilities of utilizing these methods in order to attain maximal synergetic effect. The first chapter deals with ITIL. It describes the history of the second version in particular. A separate chapter is devoted to showing the differences between v2 and v3 and mapping of the processes from the second version to the third. This chapter also provides the basic principles of ITIL v3 and a detailed description of individual publications and main processes. The next part deals with ČSN/ISO 20 000, Cobit and ITGPM. A description, advantages of its implementation and the relation to ITIL is provided for each of these documents. Furthermore, the way to obtain the ČNS/ISO 20 000 certification is also described. In the following section, ITIL, Cobit and ČSN/ISO 20 000 are compared in detail. The criteria for the comparison are: type, subject, size of the organization, sector, availability, organization certification, individuals certifications, linkage to other methods, extent, concept of the life cycle, processes description, weak and strong spots. The practical part of the thesis deals particularly with the service catalogue optimalization and creation of the SLA prototype for the IT department of radio Free Europe. The practical part is the biggest contribution of this thesis.
Klíčová slova:
Cobit; ITIL; Rádio Svobodná Evropa; Cobit; ITIL; Radio Free Europe
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/21097