Original title:
Osobnostní pojetí dítěte v mateřské škole
Translated title:
Child personality conception in a kindergarten
Authors:
ČERNÁ, Jitka Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá osobnostním pojetím dítěte v mateřské škole v kontextu osobnostně orientované předškolní výchovy. Teoretická část seznamuje se základními předpoklady osobnostního pojetí dítěte a nejdůležitějšími věkovými zvláštnostmi, na které je nutné v předškolním vzdělávání brát zřetel. Dále je práce věnována vymezení podmínek k uskutečňování osobnostního pojetí dítěte v mateřských školách a objasnění pojmů osobnostní přístup a individualizace vzdělávání. V praktické části jsou prezentovány výsledky kvalitativního výzkumu, prostřednictvím kterého bylo zjišťováno, jaké jsou skutečné podmínky a postoje předškolních pedagogů k realizaci osobnostního pojetí dítěte v mateřské škole. Následně jsou pojmenovány problémy, které vznikají v praxi předškolních pedagogů v souvislosti se zaváděním osobnostního pojetí vzdělávání do života mateřských škol.The topic of this dissertation focuses on the concept of child?s personality in the kindergarten in the context of personalized preschool education. The theoretical part of this work informs the reader about the basic assumptions of the concept of child?s personality and the most important age related characteristics which is important to consider in the preschool education. The next section explains the limitations related to the child?s personality realisation in kindergartens and outlines the definitions of personal approach and individualization of education. The results from qualitative research that were used to identify the real environment and attitudes of teachers towards a realization of child?s personality in preschool education are presented in the practical part of this dissertation. Lastly, the main issues developed as a result of teachers trying to incorporate the concept of child?s personality to preschool education are highlighted.
Keywords:
concept of child?s personality in preschool education; individualization of education; personal approach; Personality; preschool child; individualizace vzdělávání; Osobnost; osobnostní přístup; osobnostně orientovaná předškolní výchova; předškolní dítě Citation: ČERNÁ, Jitka. Osobnostní pojetí dítěte v mateřské škole. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33312