Original title:
Účinky deprivace a subdeprivace na školní mládež a role učitele při jejich diagnostice.
Translated title:
Effects deprivace and subdeprivace on schoul children and role teacher at their diagnostics.
Authors:
LEKEŠ, Antonín Document type: Bachelor's theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce ? Účinky deprivace a subdeprivace na školní mládež a role učitele při jejich diagnostice? se zabývá problematikou nepříznivého psychického vývoje dětí a následky, které negativně ovlivňují jejich další život. Teoretická část mapuje všeobecně problematiku deprivace a subdeprivace, podmínky vzniku, vliv jednotlivých činitelů a dopady ve školní práci. Pro větší názornost je obohacena konkrétními projevy deprivačního zatížení. Výzkumná část se pak zabývá zjištěním velikosti patologické hodnoty subdeprivačního zatížení dívek umístěných ve Výchovném ústavu v Jindřichově Hradci a prognózy možného zvrácení. Výsledky výzkumu hodnotím na základě provedení vybraných testů u experimentální skupiny dívek z Výchovného ústavu v Jindřichově Hradci a vzájemným porovnáním s konkrétními výsledky testů u kontrolní skupiny (dívky stejného věku z přirozeného prostředí).The bachelor thesis Effects of Deprivation and Subdeprivation on School Children and the Role of Teachers in Their Diagnostics deals with the unfavourable psychological development of children and with the consequences that affect negatively their lives. The theoretical part discusses the general issues of deprivation and subdeprivation, the conditions of their formation, the influence of individual factors and the impacts on the schoolwork. For greater clarity, this part is enriched with the specific manifestations of deprivation strain. The research part is concerned with the finding the size of the pathological value of the subdeprivation strain of the girls who are located in the institution for youth in the town of Jindřichův Hradec and with the forecasts of the possible reversal. The research results are evaluated on the basis of the implementation of the selected tests in the experimental group consisted of the girls from the institute in the town of Jindřichův Hradec and by the cross-comparison with the specific test results in the control group (the girls of the same age in the natural environment).
Keywords:
child-care institution; Deprivation; diagnostics; dysfunctional family; emotional suffering; pathological value; psychological needs; school attendance; subdeprivation; citové strádání; Deprivace; diagnostika; dysfunkční rodina; patologická hodnota; psychické potřeby; subdeprivace; výchovný ústav; školní docházka Citation: LEKEŠ, Antonín. Účinky deprivace a subdeprivace na školní mládež a role učitele při jejich diagnostice.. České Budějovice, 2014. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29318