Original title:
Názory studentů na úroveň osvojení kompetencí potřebných pro výkon učitelské profese
Translated title:
Student opinions on the level of mastering the competencies needed for teaching practice
Authors:
SOKOLÍKOVÁ, Michaela Document type: Master’s theses
Year:
2014
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této diplomové práce je zjistit, jak se cítí být studenti připraveni na budoucí profesi učitele v rámci pedagogických a oborově-předmětových kompetencí. Dotazníky, které byly použity k šetření vyplňovali studenti Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích a učitelé, kteří se již několik let věnují učitelskému povolání. V práci porovnáváme úroveň osvojení pedagogických kompetencí s úrovní osvojení kompetencí oborově-předmětových. Dále porovnáváme osvojení kompetencí u studentů bakalářského oboru se studenty navazujícího magisterského oboru a v poslední řadě, jak se cítí být připraveni muži a jak ženy. U učitelů jsme se zaměřili na úroveň osvojení kompetencí těsně po skončení studia učitelství a následně na úroveň osvojení kompetencí po letech praxe. Učitelé také odpovídali na otázku, co by mohlo studentům pomoci k osvojení učitelských kompetencí.The aim of this diploma thesis is to find out how much are students feeling prepared for future teacher´s profession in conditions of teaching and major-subject competencies. Questionnaires, which were used to do the survey, were filled in by students of the Faculty of Education, University of South Bohemia in Ceske Budejovice and then teachers, who are already engaged in this profession for several years. This work compares the level of proficiency of pedagogical and major-subject competencies. Furthermore the acquisition of competencies for the undergraduate students is compared with students completing their master degree in following programme and finally how men and women are feeling to be prepared. By the teachers I focused on the reached level of competence straight after finishing their studies followed by the level of competence after a few years of practical teaching. Teachers were questioned about what might help students with their acquirement of teaching skills.
Keywords:
development of the teaching profession; educational system of the Czech Republic; key competences for teachers; teacher; teachers´ education; klíčové kompetence učitele; učitel; vzdělávání učitelů; vývoj učitelské profese; školský systém ČR Citation: SOKOLÍKOVÁ, Michaela. Názory studentů na úroveň osvojení kompetencí potřebných pro výkon učitelské profese. České Budějovice, 2014. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26884