Original title:
Optimalizace prezentace s ohledem na udržení pozornosti posluchače a zapamatování látky
Translated title:
Optimization of Presentation with Regard to Maintaining the Auditors Attention and Enhancing the Ability to Keep the Presented Content in Mind
Authors:
Hrkal, Marek ; Pauknerová, Daniela (advisor) ; Kočí, Ondřej (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Prezentace se staly významným komunikačním fenoménem dneška. Jejich rychlý nástup jako komunikačního nástroje zapříčinil, že prezentování bylo a je považováno za dovednost bez teoretických základů. Předkládaná diplomová práce se snaží přesvědčit čtenáře o opaku tím, že propojuje postupy prezentační praxe s teoretickými poznatky čerpanými z literatury zabývající se psychologií a sociální komunikací. Důraz je kladen zejména na aplikaci teorie vnímání, pozornosti a paměti. V aplikační části práce jsou krok za krokem rozebírány jednotlivé fáze přípravy a předvádění prezentací. Součástí empirické části práce je hodnocení prezentátorů, pro jehož účely vznikl ucelený hodnotící arch jako formalizovaný metodický nástroj evaluace. Práce je využitelná všemi komunikátory, kteří mají zájem pochopit teoretické jevy, na kterých je prezentace postavena.Presentation became an important communication phenomenon of today. However, its quick onset caused that presenting has been considered as an ability without theoretical fundamentals. This diploma thesis makes an effort to convince the readers about the opposite by connecting practical presentation procedures with theoretical knowledge based on literature concerned with psychology and social communication. The emphasis is put especially on application of the theory of perception, attention and memory. In the application part of this theses all stages of preparing and delivering a presentation are analyzed step by step. Belonging to the empirical part, an evaluation of presenters was carried out. For this very purpose an evaluation sheet was created as a formalized methodical tool. This thesis is usable by any communicator who wants to understand the theoretical phenomena on which presentation is based.
Keywords:
applied psychology; presentation; presentation skills; social communication; aplikovaná psychologie; prezentace; prezentační dovednosti; sociální komunikace
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/21029