Original title:
Profesní problémy začínajících učitelů
Translated title:
Professional problems of beginning teachers
Authors:
KŮRKOVÁ, Tereza Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce je zaměřena na problematiku obtíží, se kterými se musí vyrovnávat začínající učitelé. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou vývoje profesní dráhy učitele s důrazem na stádium učitele začátečníka. Poskytuje náhled na specifické problémy začínajících učitelů. Praktická část byla realizována prostřednictvím metody hloubkového rozhovoru s vybranými začínajícími učiteli ZŠ. Cílem praktické části bylo zjistit, jakým problémům začínající učitelé v souvislosti s profesí čelí. Dotazovaní respondenti označili za hlavní problémy výuku neaprobovaných předmětů, časovou náročnost a nedostatečnou pedagogickou přípravu v oblasti metodicko-didaktické a diagnostické.The thesis is focused on the issue of difficulties which beginning teachers have to cope with. The theoretical part deals with characteristics of the career development of teachers with special emphasis on the stage of beginning teachers. It provides insight into the specific problems of beginning teachers. The practical part was realized through the method of in-depth interviews with selected beginning teachers. The aim of the practical part was to find out which problems beginning teachers face in their first years of teaching. The respondents marked as the main problem teaching subjects in which they have not got a degree, time demands and insufficient pedagogical training in didactic-methodological and diagnostic fields.
Keywords:
beginning teacher; career development; Pedagogical training; problems of beginning teachers; training teacher; Pedagogická příprava; problémy začínajících učitelů; profesní dráha; uvádějící učitel; začínající učitel Citation: KŮRKOVÁ, Tereza. Profesní problémy začínajících učitelů. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26827