Original title:
Etika v podnikaní
Translated title:
Business ethics
Authors:
Pokrievka, Martin ; Zeman, Jiří (advisor) ; Filipová, Alena (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
slo Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[slo][cze][eng] Úloha etiky v podnikaní zvykne byť podceňovaná a často sa stretávame s tvrdením, že podnik uprednostňuje vlastný zisk pred uplatňovaním etiky voči svojmu okoliu. Cieľom tejto práce je preukázať, že etika má v podnikaní svoje pevné miesto a že jej uplatňovanie dokáže byť prínosom pre všetky zainteresované strany. Toto je demonštrované na troch vybraných oblastiach podnikania, ktorými sú reklama, vzťahy voči spotrebiteľom a vzťahy voči zamestnancom. Táto bakalárska práca zároveň v krátkosti predstavuje model spoločenskej zodpovednosti firiem a úlohu, ktorú v nej zohráva etika.Role etiky v podnikání zvykne být podceňována a často se setkáváme s tvrzením, že podnik upřednostňuje vlastní zisk před uplatňováním etiky vůči svému okolí. Cílem této práce je prokázat, že etika má v podnikání své pevné místo a že její uplatňování dokáže být přínosem pro všechny zainteresované strany. Tohle je demonstrováno na třech vybraných oblastech podnikání, kterými jsou reklama, vztahy vůči spotřebitelům a vztahy vůči zaměstnancům. Tato bakalářská práce zároveň v krátkosti představuje model společenské odpovědnosti firem a roli, kterou v ní sehrává etika.The role of ethics in business is often underestimated and we often come across an argument that a company will prefer its own profit instead of ethics. The aim of this thesis is to prove that ethics has its proper place in business and that its assertion can benefit all parties involved. This is demonstrated in three chosen areas including advertising, customer relations and relations to employees. This thesis also introduces the corporate social responsibility model, as well as the role of ethics in it.
Keywords:
advertising; business; corporate social responsibility; CSR; customers; employees; ethic codex; ethics; CSR; etický kodex; etika; podnikání; reklama; společenská odpovědnost; spotřebitelé; zaměstnanci
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/20635