Název:
Měření ziskovosti korporátních zákazníků v bankovnictví
Překlad názvu:
Measurement of customers´ profitability in corporate banking
Autoři:
Vacek, Petr ; Šoljaková, Libuše (vedoucí práce) ; Wagner, Jaroslav (oponent) ; Pražák, Patrik (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2011
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem disertační práce je vytvoření komplexního teoretického základu pro měření ziskovosti korporátních zákazníků v bankovnictví, který je využitelný v praxi. Důvodem je absence obdobné publikace nejen v české, ale i světové odborné literatuře. K naplnění cíle jsou zkombinovány poznatky bankovnictví a manažerského účetnictví. Zároveň je práce úzce navázána na bankovní praxi a jsou v ní odvozeny vhodné ukazatele ziskovosti zákazníků, které jsou stanoveny jako modifikace RAROC na úrovni marže namísto zisku. Dále je navržen zjednodušený způsob alokace provozních nákladů a pomocí dotazníkového šetření a rozhovorů se seniorními představiteli českých bank jsou identifikovány základní faktory pracnosti korporátních zákazníků. V práci jsou popsány i hlavní vlastnosti rizikových nákladů a odvozeny odchylky pro analýzu rozdílů očekávané a výsledné ziskovosti. Na teoretickou část navazuje praktická, která zkoumá a shrnuje současný stav měření ziskovosti korporátních zákazníků na českém bankovním trhu, přičemž jsou identifikovány slabá místa ve třech oblastech -- alokace provozních nákladů, analýza odchylek a jednoletý horizont kalkulace. Vytvořené teoretické základy jsou na závěr aplikovány na reálném portfoliu a jejich výsledky porovnány se stávajícím způsobem měření ziskovosti.The dissertation thesis aims to establish a complex theoretical basis for a measurement of customer's profitability which can be easily used in the practice. The main reason for that is the absence of such publication in the current academic sphere. A combination of management accounting and knowledge of banking enables to achieve the aim. The thesis itself is closely linked to the banking practice. There are derived customer's profitability indicators as modifications of the popular RAROC in which a customer margin is used instead of net profit. There is designed a simplified way of operational cost allocation. Questionnaires and interviews with senior representatives of seven Czech banks helped to identify the most significant labor-intensity factors of corporate customers. The description of principal features of risk costs and derivation of formulas for profitability variances are also the part of the thesis. The theoretical part is followed by the practical one where a contemporary banking practice of corporate customer's profitability measurement on the Czech market is explored. It identified three weak points -- cost allocation, profitability variances and one-year horizon of a calculation. At the end, the theoretical basis is applied on an existing customer portfolio and the result is compared with a currently used customer's profitability measurement.
Klíčová slova:
Activity based costing; alokace nákladů; ekonomický kapitál; odchylky ziskovosti; RAROC; rizikově vážená aktiva; ziskovost zákazníků; Activity based costing; cost allocation; customer profitability; economic capital; profitability variances; RAROC; risk weighted assets
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/39200