Original title:
Postavení a strategie České pojišťovny a.s. na domácím a zahraničním trhu
Translated title:
Position and strategy of Česká pojišťovna a.s. in a domestic and foreign market
Authors:
Bartejsová, Gabriela ; Zamykalová, Miroslava (advisor) ; Mášová, Miloslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá analýzou postavení a strategie České pojišťovny a.s. na českém a rumunském trhu. Úvodem je představena společnost Česká pojišťovna, následuje popis současné strategie, jejíž součástí je i definice marketingového mixu, a dále pak analýza českého pojistného trhu, ze které vyplývá postavení České pojišťovny u nás. V závěru těchto kapitol je provedeno zhodnocení aktivit České pojišťovny na českém pojistném trhu včetně návrhů doporučení na zlepšení. Další části práce se již věnují Rumunsku. Specifika podnikatelského prostředí jsou shrnuta v PEST analýze, na kterou navazuje analýza rumunského pojistného trhu doplněná o informace týkající se vstupu společnosti na tento trh a zhodnocení jejího působení v Rumunsku. Vzhledem k tomu, že diplomová práce byla zpracována v období ekonomické krize, nechybí zde identifikace jejích dopadů na společnost i výše zmíněné trhy, a to jak v oblasti hospodářské, tak v sektoru pojišťovnictví.The thesis focuses on the analysis of the position and strategy of Česká pojišťovna a.s. in the Czech and Romanian market. At the beginning the company Česká pojišťovna is introduced followed by a description of the current strategy whose part is a definition of marketing mix as well and then by the analysis of Czech insurance market from which the position of Česká pojišťovna in the Czech republic arises. At the close of these chapters an evaluation of activities of Česká pojišťovna in the Czech insurance market was performed including proposed recommendations on the improvement. Next parts of the thesis are already dedicated to Romania. Specifics of the entrepreneurial environment are summarized in the PEST analysis followed by Romanian insurance market analysis completed with information regarding the entry of the company in this market and evaluation of its activities in Romania. As the thesis was written during an economic crisis, it includes an identification of its impacts on both the company and above mentioned markets, namely in the economic sphere and incurance sector as well.
Keywords:
insurance; insurance market; PEST analysis; Romania; strategy of a company; PEST analýza; pojistný trh; pojištění; Rumunsko; strategie společnosti
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/20603