Original title:
Jak necenové faktory ovlivňují návštěvnost Muzea východních Čech v Hradci Králové?
Translated title:
How non-price factors affect the attendance of the Museum of Eastern Bohemia in Hradec Králové?
Authors:
Lukas, Jan ; Rotschedl, Jiří (advisor) ; Chytil, Zdeněk (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývá analýzou vybraných necenových faktorů působících na návštěvnost Muzea východních Čech v Hradci Králové. Na základě denních dat, z období 05/2011 -- 05/2013, za použití průměrné denní teploty, úhrnu denních srážek, marketingu, pracovního a školního volna a jednotlivých měsíců byly vytvořeny tři modely. Pro celkovou návštěvnost, pro návštěvnost dospělých osob a pro návštěvnost dětí a studentů. Ve všech modelech se prokázal předpokládaný negativní vliv teploty. Dále se projevil silný pozitivní směr působení školního a pracovního volna. Z výsledků vyplynulo, že v období prázdnin je návštěvnost u studentů vyšší o téměř 50 %. V době víkendů a státních svátků byl nárůst dospělých osob ještě vyšší. Marketing byl zkoumán z různých směrů, ale statisticky významný vliv jeho kampaní se projevil pouze u dětí a studentů. V období propagace se zvyšovala jejich návštěvnost až o čtvrtinu.This thesis analyses non-price factors influencing the attendance of the Museum of Eastern Bohemia in Hradec Králové. On the basis of daily data, from 05/2011 to 05/2013, using average daily temperature, total daily precipitation, marketing, work and school holidays and individual months, three models were construed -- a model of total attendance, attendance of adults and attendance of children and students. Research has proven expected negative influence of temperature through all three models. Furthermore, there was a strong positive influence of school and work holidays. The results have also shown almost 50% increase of student attendance during holidays. Similarly, attendance of adults increases even more during non-working days. Marketing was studied in different ways but its statistically relevant influence has been proved only in the groups of children and students. Their attendance increases by quarter during campaigns.
Keywords:
attendance; econometric analysis; marketing; museum; school holidays; ekonometrická analýza; marketing; muzeum; návštěvnost; školní prázdniny
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/38836