Original title:
Analýza návštěvnosti domácích zápasů české fotbalové reprezentace
Translated title:
Analysis of the attendance of the Czech national football team´s home matches
Authors:
Strnad, Ondřej ; Stroukal, Dominik (advisor) ; Babin, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] V této práci je zkoumáno působení vybraných faktorů na návštěvnost domácích zápasů české fotbalové reprezentace v letech 2001 -- 2013. Návštěvností je v této práci myšlena procentuální zaplněnost stadionu. Získaná data byla podrobena ekonometrické analýze a lineární regresní model odhalil významné faktory ovlivňující návštěvnost. I přes malé množství pozorování a další problémy, se kterými se modely potýkají, se potvrdilo, že cena vstupenek nemá významný vliv na návštěvnost reprezentačních zápasů. Podařilo se potvrdit významný vliv typu zápasu, který byl hrán, kdy kvalifikační zápas zvedá návštěvnost o 13,62 %. Domněnka o významném vlivu atraktivity soupeře se nepotvrdila. Druhou významnou proměnnou se ukázalo město, ve kterém byl zápas hrán. Při zápasech mimo Prahu byla návštěvnost vyšší o 16,92 %.This thesis investigates the effect of selected variables on the attendance of the Czech national football team's home matches in 2001--2013. The attendance in this thesis is meant as percentage fullness of the stadium. The data obtained were subjected to an econometric analysis, and the linear regression model showed determinant factors effecting match attendances. Even with the limited amount of observation and some problems which the models have, the results prove the assumption that ticket prices do not significantly effect the national team's match attendances. On the other hand, the type of match was proved to be an important determinant, with qualifying matches increasing the attendances by 13.62 %. The speculation about the significance of the opponent's attractiveness was not proved. Another variable with a significant influence on match attendances is the place where the match is played. If a match was played elsewhere than in Prague, the attendance increased by 16.92 %.
Keywords:
attendance; international football; ordinary least squares; metoda nejmenších čtevrců; mezinárodní fotbal; návštěvnost
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/38728