Original title:
Strategické trhy pro ČR : Čína, Rusko, Indie, Ukrajina
Translated title:
Strategic markets for Czech Republic: Russia, China, Ukraine and India
Authors:
Mereminska, Kateryna ; Plchová, Božena (advisor) ; Müllerová, Františka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá hodnocením Ruska, Ukrajiny, Indie a Číny z hlediska perspektivnosti jejích trhu pro české exportéry. Hodnocení těchto států je prováděno pomoci PEST a SWOT analýz, charakteristiky zahraničního obchodu jednotlivých zemí se zaměřením na obchodně-ekonomické vztahy s Českou republikou (především na analýzu smluvní základny, dovozních podmínek a existujících obchodních překážek, komoditní struktury obchodů a trendů vývoje exportu a importu se zaměřením na vývoj českého exportu). V práci jsou zmapovány exportní příležitosti pro české vývozce, definovány perspektivní obory pro vývoz a zformulována obecná doporučení pro české exportéry, možnosti financování exportních aktivit. Cílem práce je formulace zákonitostí fungujících i potenciálních, jež by mohly být reálnými doporučeními pro české exportéry při analýze cílového trhu.This thesis deals with the evaluation of Russia, Ukraine, India and China in terms of prospects of their markets for Czech exporters. Evaluation of these states is performed using PEST and SWOT analysis, characteristics of foreign trade of individual countries, with a focus on trade and economic relations with the Czech Republic (mainly on the analysis of the contractual base, import requirements and existing trade barriers, commodity trade structure and trends in exports and imports focusing on the development of Czech exports). The paper also outlines export opportunities for Czech exporters, perspective fields for export, formulates general recommendations for Czech exporters and financing of export activities. The aim of this work is the formulation of potential recommendations for Czech exporters for the analysis of the target market.
Keywords:
export promotion; foreign trade; investment climate; PEST; prospective industries; SWOT; investiční klima; perspektivní obory; PEST; proexportní podpora; SWOT; zahraniční obchod
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/35594