Original title:
Monitoring stavu výuky ekologie na vybraných středních školách ČR
Translated title:
Monitoring the status ecology education at selected high schools of the Czech Republic.
Authors:
GROULÍKOVÁ, Eva Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem bakalářské práce bylo zmapovat situaci výuky ekologie na gymnáziích ČR a srovnat je s moderními poznatky a celkovou koncepcí ekologie, jakožto vědního oboru. Z dotazníku vyplývá, že většina gymnázií ekologii vyučuje (93,87 %) s průměrnou časovou dotací 12 hodin za celou školní docházku. Podklady pro výuku jsou čerpány z učebnic, z nichž nejvíce používanou je Biologie pro gymnázia (Jelínek a Zicháček, 2007). Méně než polovina vyučujících používá pro získání informací do výuky internet a populárně-naučné časopisy. Z rozboru učebnic je zřejmé, že učebnice využívané na gymnáziích se obecně soustředí na standardní oblasti ekologie. Jen v malé míře se vyskytují (či dokonce zcela chybí) dnes velmi aktuální témata jako evoluční ekologie, dynamika společenstev či biodiverzita a faktory, které ji ovlivňují.The aim of this thesis was to monitor the ecology education at high schools of the Czech Republic and to compare them with modern knowledge and overall concept of ecology as a scientific discipline. The survey shows that the majority of high schools teach biological ecology (93.87%) with average 12 hours during the whole school attendance. Materials for lessons are drawn from textbooks, most of which is used Biologie pro gymnázia (Jelinek and Zicháček, 2007). Less than half of the teachers used to obtain information from internet and popular science journals. The textbooks used in high schools generally focus on the standard ecology. Only a small extent occur (or even completely absent) today highly topical issues such as evolutionary ecology, community dynamics or biodiversity and the factors affecting it.
Keywords:
analysis of textbooks; ecology; middle school; analýza učebnic; ekologie; gymnázia Citation: GROULÍKOVÁ, Eva. Monitoring stavu výuky ekologie na vybraných středních školách ČR. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/35815