Original title:
Zkušenosti dospívajících dětí se sextingem.
Translated title:
Experience of teenagers with sexting.
Authors:
MILTNEROVÁ, Kristýna Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se věnuje problematice sextingu, která je v posledních letech rozšířená především mezi dospívajícími dětmi. Teoretická část práce je rozdělena na čtyři dílčí kapitoly. První kapitola je věnována internetu, neboť právě tato komunikační cesta je hojně využívanou k rozesílání sextingových fotografií. V kapitole 1.1 Internet nalezneme několik úvodních slov o tom, co to internet vůbec je, na jakém principu funguje, a především jaká nebezpečí na uživatele tohoto média číhají, pokud si nedají pozor na to, jak nakládají s osobními informace. Druhá část práce se zaměřuje na samotný fenomén sexting. Ta nám poskytuje možnost dozvědět se o něm základní informace a především si uvědomit, že se nejedná pouze o rozesílání sexuálních fotografíí, a že toto chování s sebou často přináší i negativní zkušenosti, které mohou individuálně ovlivnit psychiku každého jedince. Práce je rovněž zaměřena na kyberšikanu a kybersex, které mají k problematice sextingu velmi blízko. Třetí kapitola se zabývá sextingem a dětskou pornografií. V této části jsou shrnuta nejdůležitější fakta ohledně dětské pornografie a především jsem se zde zaměřila na to, abych ukázala, že sexting může být v několika ohledech synonymem pro distribuci dětské pornografie. Cílem samotné práce je zjistit, zda se dospívající děti již někdy setkaly s termínem sexting, vědí, co tento pojem znamená a zda mají se sextingem nějaké zkušenosti. Samotný výzkum využil kvalitativní strategii, metody dotazování a techniky polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo devět dětí, které byly z několika měst České republiky a pro jejich výběr jsem zvolila techniku neempirického výběru snow-ball. První část rozhovoru se zabývá vlastnictvím mobilního telefonu a osobního účtu na některé sociální síti. Tyto údaje jsou pro výzkum v této oblasti důležité, protože mobilní telefon a internet, resp. sociální sítě jsou nejhojněji využívanými prostředky moderní komunikace, které slouží pro rozesílání fotografií. Druhá část rozhovoru se zabývá základními otázkami ohledně sextingu, tedy tím, zda děti tento pojem znají a zda děti vnímají nějaká rizika, která by mohla z tohoto chování pramenit. Třetí část rozhovoru se věnuje již samotným zkušenostem se sextingem. Snažila jsem se zjistit, zda mají děti se sextingem osobní zkušenosti a v případě, že jej samy neprovozují, jaký názor mají na ty, kteří aktivně sextují. Z celkového shrnutí vyplývá, že děti dnes vědí, co to sexting je, i když ho často neznají právě pod tímto pojmem a aktivně jej provozují. Z výzkumu, který jsem prováděla, také plyne, že děti používají k focení sexuálních snímků právě mobilní telefon, prostřednictvím kterého snímky také nahrávají na sociální sítě, nejčastěji potom na Facebook. Samy děti, které sexting provozují, rizika neznají anebo si je neuvědomují a dále fotografie posílají. Děti, které sexting neprovozují, si rizik vědomy jsou, a nehodlají se do takového chování nikterak zapojovat. Svou prací bych ráda aktivně přispěla k rozšíření znalostí veřejnosti o tomto jevu a především bych ráda apelovala na rodiče, ale i vyučující a další dospělé osoby, aby tento jev nebrali na lehkou váhu a věnovali se dětem, které se nacházejí v období dospívání natolik, aby nikdy nemuseli řešit následky, které může nerozmyšlené odeslání sexuální fotografie způsobit.This thesis is dedicated to the sexting, which has in recent years concentrated mainly among teenagers. The theoretical part is divided into four chapters. The first chapter is devoted to the Internet, since the communication path is widely used to send sexting photos. In chapter 1.1 Internet we can find some introductory words about what the internet is, how it works and especially the dangers to users of this media lurking, if you' re not careful about how you treat the information about yourselves. The second part focuses on the very phenomenon of sexting. This gives us the opportunity to learn basic information about it and realize that this isn´t just about sending sexual photos, and that this behavior often brings a negative experience that can individually affect the psyche of each person. The work is also focused on cyberbullying and cybersex, because of this issue is very close to sexting. The third chapter deals with sexting and child pornography. This section summarizes the most important facts about child pornography and I focus here to show that sexting may be in some ways a synonym of the distribution of child pornography. The aim of the work itself is to find out what teenagers know about sexting, if they know this term and what experience, if there are any, have they with sexting. This research utilized qualitative strategies, method of interviewing and technique of semi-structured interview. The sample consisted of nine children, who were from several cities in the Czech Republic and for their selection I chose the technique of not-empiric choice, snow-ball. The first part of the interview deals with the ownership of a cell phone and a personal account on social network. These data are important for research in this area, because the cell phone and the internet, resp. social networks are most widely used by modern means of communication that is used for sending photos. The second part of the interview deals with fundamental questions about sexting, if children know the term and if they perceive any risks that could stem from this behavior. The third part of the interview is about concrete experiences with sexting. I tried to find out if sexting children have personal experience and if they don´t, how they view those who actively sext. The summary shows that children today know what sexting is, even though they often don´t know it as sexting. From the research that I conducted, indicates that children usually use for taking photos of themselves naked cell phone, that is also the main resource to load this photos on the internet, especially on the Facebook page. Children who are sexting, do not know or realize risks and send photos again. Children who don´t do sexting are aware of the risks, and they don´t want to do this. With my work I would like to contribute actively to increase public awareness of the phenomenon and in particular I would like to appeal to parents, teachers and other adults to don´t take this phenomenon easy and take care about teenagers so that they never had to deal with the consequences that may sending sexual pictures cause
Keywords:
adolescence; cell phone; child pornography; internet; sexting; sexual pictures; dospívání; dětská pornografie; internet; mobilní telefon; sexting; sexuální fotografie Citation: MILTNEROVÁ, Kristýna. Zkušenosti dospívajících dětí se sextingem.. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/34370