Original title:
Pohybová aktivita dětí a mladistvých ve vybraných školách
Translated title:
The Movement Activity of Children and Adolescents in the Selected Schools
Authors:
HORNÍKOVÁ, Kateřina Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Jak je z názvu patrné, práce se zabývá pohybovou aktivitou. Zaměřena je na pohybovou aktivitu dětí a mladistvých ve vybraných školách. Práce je rozdělena na dvě části. Teoretická část se skládá z několika kapitol. Nejprve se věnuji vysvětlení základních pojmů, mezi které patří pohybový systém, pohyb, pohybová aktivita a pohybový režim. Další část práce se zabývá problematikou hypokineze, která se stává charakteristickým rysem současného životního stylu. Dále se zmiňuji o pohybových schopnostech a dovednost. Zajímám se také o motivaci k pohybové aktivitě. Jedna z kapitol je věnována somatotypu a posouzení tělesné hmotnosti pomocí body mass indexu. Podstatnou kapitolou jsou možnosti ovlivnění pohybové aktivity u dětí a mladistvých. Zabývám se vlivem školního prostředí i rodiny. Následně se věnuji správnému průběhu cvičení, jeho intenzitě, frekvenci a době trvání. Dále se věnuji významu pohybu a jeho pozitivním vlivům na lidské zdraví. Na závěr zmiňuji vhodné pohybové aktivity pro děti a mladistvé. V praktické části byla využita výzkumná data získána kvantitativní dotazovací metodou, pomocí dotazníku. Dotazník byl anonymní a skládal se z 19 otázek. První část otázek byla zaměřena na základní informace o žácích a studentech, další otázky se věnovaly pohybové aktivitě, jak ve škole, tak ve volném čase. Dotazník byl určen pro žáky 2. stupně základních škol a pro studenty středních škol. Předtištěná forma dotazníků byla následně rozdána ve dvou základních a ve dvou středních školách v Písku. Dotazovaným byly poskytnuty informace, jak mají při vyplňování dotazníku postupovat. Celkem bylo do škol rozdáno 106 dotazníků, z nichž 102 se vrátilo správně vyplněných, návratnost tedy byla 96 %. Cílem mé bakalářské práce bylo zmapovat pohybovou aktivitu dětí a mladistvých ve vybraných školách a zjistit vliv rodiny, školy a okolí na utváření pravidelné pohybové aktivity u dětí a mladistvých. Ve výzkumu byly stanovy tři hypotézy. Hypotéza 1: Děti a mladiství, kteří se věnují pohybové aktivitě ve svém volném čase, mají nižší BMI (Body Mass Index) než děti a mladiství, kteří tráví volný čas pasivně. Tato hypotéza se na základě výzkumu potvrzuje. Hypotéza 2: Tělesná výchova je zařazena do výuky pouze dvakrát týdně. Na základě odpovědí respondentů se potvrzuje i tato hypotéza. Hypotéza 3: Školy dostatečně nerozvíjejí mimoškolní tělovýchovné a sportovní aktivity. Hypotéza se na základě výzkumu nepotvrzuje. Výsledky provedeného výzkumu budou poskytnuty školám, ve kterých bylo prováděno šetření. Na základě získaných údajů mohou pedagogové, zvláště tělesné výchovy či výchovy ke zdraví, zlepšit vztah dětí a mladistvých k pohybové aktivitě. Učitelé tělesné výchovy mohou změnit svůj postoj k hodinám tělesné výchovy. Lze zařazovat do výuky nové hry či dokonce nové sporty a podněcovat v dětech chuť k pohybu. Je důležité omezit čas, který děti a mladiství tráví u televize či počítače. Podstatnou úlohu sehrává vliv rodiny, školy a okolí. Je potřeba děti a mladistvé seznámit s pozitivními aspekty pohybové aktivity a vytvářet v nich pozitivní vztah k pohybu již od útlého dětství.As it is evident from the title, the thesis deals with physical activity. It is concentrated on physical activity among children and adolescents in chosen schools. The thesis is divided into two parts. Theoterical part consists of several chapters. Firtsly, I pay attention to basic terms like musculoskeletal system, movement, physical activity and movement regime. Next part of the thesis deals with the problematic of hypokinesia, which becomes a characteristic feature of contemporary life style. Further, I mention motoric skills and abilities. I am interested also in motivation for physical activity. One of the chapters is dedicated to somatotype and assessment of body weight using body mass index. Possibilities influenced by physical activity among children and adolescents are a substantial chapter I deal with the influence of school enviroment and family. Subsequently, I engage in right development of exercise, its intensity, frequency and duration. Further I pay attention to the meaning of motion and its positive influences on human health. Finally, there are mentioned suitable physical activities for children and adolescents. In the practical there were used researched data gained from a quantitative query method by questionnaire. The questionnaire was anonymous and consisted of 19 questions. First group of questions was concentrated to the basic information about pupils and students, next questions devoted to physical activity at school but also in their free time. The questionnaire was determined for pupil sof Middle and High School from 6th to 9th grade. Pre-printed form of questionnaire was subsequently handed out to two Middle Schools and two High schools in Písek. Interviewees were provided with information how to proceed hen filling in it. Totally, 106 questionnaires were handed to the schools, out of them 102 came back correctly filled, return was 96%. The aim of the bachelor thesis was to map physical activity among children and adolescents in chosen schools and to find out the influence of a family, school and enviroment on the formation of regular physical aktivity among children and adolescents. There were set free hypotheses. Hypothesis no. 1: Children and adolescents who engages in physical activity in thein free time have lower BMI (body mass index) than children and adolescents who spend free time passively. This hypothesis was confirmed based on research. Hypothesis no. 2: Physical education is put into education only twice a week. Based on the answers of respondents, this hypothesis is confirmed. Hypothesis no. 3: Schools do not develop sufficiently extracurricular and sports activities. This hypothesis is not confirmed on the basis of the research. The research results will be provided to schools, where the surfy was done. Based on data obtained pedagogues can improve the relationship of children and adolescents to physical aktivity, especially during physical education and education for health. Teachers of physical education can change their attitude to physical educational classes. It is possible to put new games or even new sports during classes and encourage taste to sport among children. It is important to limit time, which children and adolescents spend in front of TV or computer. Essential role plays the influence of family, school and enviroment. It is important to introduce children and adolescents with the positive aspects of physical activity and create a new relationship to the physical activity from early age.
Keywords:
adolescents; children; family; movement activity; school; děti; mladiství; pohybová aktivita; rodina; škola Citation: HORNÍKOVÁ, Kateřina. Pohybová aktivita dětí a mladistvých ve vybraných školách. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/34172