Original title:
Výchovné systémy v dětských domovech se školou
Translated title:
Educational systems in children´s homes for pupils with behavioral disorders
Authors:
PRCHALOVÁ, Monika Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Výchova dítěte je velmi složitý proces. Z toho důvodu existuje v dnešní době velké množství publikací, které rodičům radí, jak dítě vychovat co nejlepším způsobem. U některých dětí se ale mohou vlivem nevhodné nebo neadekvátní výchovy, poruchy centrálního nervového systému, snížené inteligence či nevhodného vlivu sociálního prostředí objevit poruchy chování. Ty se navenek projevují jako porušování společenských norem i přesto, že jim děti rozumí a chápou je. Navíc mohou mít děti s touto diagnózou negativní postoj k životu, problém s navazováním a udržováním sociálních vztahů či mohou být roztěkané a impulzivní. Pro děti, které trpí závažnými poruchami chování, existují specializovaná zařízení ? dětské domovy se školou. Do těchto zařízení jsou děti umísťovány po absolvování pobytu v diagnostickém ústavu. Jeho cílem je odborná diagnóza dítěte a doporučení výchovných postupů potřebných pro převýchovu. Ta je hlavním cílem dětských domovů se školou. Aby byl převýchovný proces úspěšný, je v zařízení nutné stanovit a dodržovat určitý výchovný systém. Ten je sice do značné míry určen platnou legislativou, i přesto však zbývá významný prostor pro uplatnění tradičních či moderních výchovných přístupů a metod. Cílem této bakalářské práce je porovnání dvou různých výchovných systémů v dětských domovech se školou. První kapitola je proto věnována charakteristice dětského domova se školou jakožto zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy, dále je zaměřena na problematiku poruch chování a v neposlední řadě také na vymezení výchovných systémů a kritérií, na základě nichž by měly být formulovány. Jako příklad lze uvést práva a povinnosti dětí a opatření ve výchově, výchovné cíle a výchovné prostředky a metody vedoucí k resocializaci. Další část pojednává o institutech ústavní a ochranné výchovy, které jsou zákonným podkladem pro umístění dítěte do dětského domova se školou. Třetí kapitola je zaměřena na poruchy chování, jejich členění a zejména na psychologickou a sociální charakteristiku dětí s poruchami chování umísťovaných do dětských domovů se školou. Závěrečná kapitola je pak věnována vlastnímu porovnání dvou významně odlišných výchovných systémů realizovaných v dětských domovech se školou. Zdroji informací pro analýzu obou systémů se staly zejména vnitřní řády, tedy základní dokumenty zařízení, dále rozhovory s řediteli, pedagogickými pracovníky a dětmi z dětských domovů se školou a zúčastněné pozorování. Na základě provedeného porovnání lze konstatovat, že obě zařízení si zakládají na individuálním přístupu k dětem. Obě také velmi lpí na vzájemné komunikaci mezi pracovníky a dětmi. Využívají ji i během hodnocení, kdy nejde o pouhé bodování, ale i o srozumitelné vysvětlení dítěti, co udělalo chybně. K tomu, aby u dětí během převýchovného procesu docházelo ke změnám postojů a hodnot, je nutná motivace pomocí různých odměnových akcí či výhod v zařízení. V tom se výchovné systémy obou zařízení lišily. Jedno zařízení má nastavené reedukační programy tak, aby v nich děti mohly postupovat či klesat podle svého chování. Navíc zařízení organizuje různé výlety do kin či bazénů, kde účast dětí také zaleží na jejich chování. Druhé zařízení sice akce pořádá, ale děti se mohou zúčastnit na základě vlastního rozhodnutí. Klíčový je pro děti kontakt s rodinou. V tom se zařízení také lišila, protože jedno tento kontakt dětem zprostředkovává pravidelně a často, zatímco druhé minimálně. Tato práce poskytuje informace ze dvou rozdílných dětských domovů se školou, proto by mohla sloužit jako inspirace pro pracovníky totožných zařízení při tvorbě vlastních výchovných systémů a zároveň jako zpětná vazba pro pracovníky porovnávaných zařízení.An upbringing of a child is a very complicated process. But with some children there might emerge behavioral disorders as a result of the inappropriate or inadequate upbringing, due to the central nervous system disorder, lower intelligence or unsuitable influence of the social environment. These are manifested as violation of social standards, even though the children understand and take them in. There exist specialized facilities for children suffering from serious behavioral disorders ? children?s homes with the school. The aim of the stay there is to give specialized diagnosis of the child and recommend educational methods needed for re-education which is the main goal of the children?s home for pupils with behavioral disorders. The aim of the bachelor?s thesis is to compare two different systems of education in the children?s homes for pupils with behavioral disorders. Therefore the first part deals with giving a description of the children?s home for pupils with behavioral disorders as a facility where institutional and protective education is executed, also focuses on the issues of behavioral disorders and last but not least the determination of the systems of education as well as criteria needed for their formulation. As an example, children?s rights and duties, goals in education and educational measures, devices and methods leading to social rehabilitation can be mentioned. Next part concerns with facilities with institutional and protective education which give legal basis for placing a child into the children?s home for pupils with behavioral disorders. The third part is focused on behavioral disorders, their classification and particularly on psychological and social description of children with behavioral disorders that are being placed into the children?s homes for pupils with behavioral disorders. The final part is dedicated to the actual comparison of two significantly diverse systems of education executed in the children?s homes for pupils with behavioral disorders. The source of information needed for analysis of both systems were predominantly internal sets of rules, which means basic documents of the facilities, then interviews with the directors, pedagogical staff and children from the children?s homes for pupils with behavioral disorders as well as partaking observation. According to the comparison that has been carried out it can be stated that both of the facilities are particular about personal attitude to the children. Both of them also take special care to achieve the communication between the group of the staff and the group of the children. They also use it when evaluating. It is not just simple marking but moreover comprehensible explanation of what a child did wrong. For children to change their attitudes and values during re-education process it is necessary to motivate them with the help of various rewarding events or benefits in the facility. This is the point in which the systems of education of both facilities differ. One of the facilities has set the re-educational programmes in the way so that the children can proceed or descend according to their behaviour. Furthermore the facility organizes various trips to the cinema or swimming pool, in which the children can participate depending on their behaviour, too. Even though there are events organized by the other facility as well, it is the children?s decision to take part or not. Being in touch with the family is crucial for the children. The attitude of both facilities was also different in that. The children in one of them meet their families often and regularly while in the other one rarely. The bachelor?s thesis provides information from two different children?s homes for pupils with behavioral disorders. On that account it could possibly serve as an inspiration for the staff of the identical facilities when creating their own systems of education as well as a feedback for the staff of the facilities being compared.
Keywords:
Children's home for pupils with behavioral disorders Behavioral disorders Institutional education Educational system; Dětský domov se školou Poruchy chování Ústavní výchova Výchovný systém Citation: PRCHALOVÁ, Monika. Výchovné systémy v dětských domovech se školou. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33956