Original title:
Prevence syndromu vyhoření učitelů na základní škole speciální
Translated title:
Preventing burnout of teachers at special school
Authors:
URBANOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tématem mé bakalářské práce je ?Prevence syndromu vyhoření učitelů na základní škole speciální?, kdy jsem vycházela z výpovědí speciálních pedagogů, reálně působících na základní škole speciální. Bakalářská práce je rozdělena na dvě samostatné části. Předmětem první teoretické části je vysvětlení pojmu syndrom vyhoření, dále se zde zabývám historií syndromu. Další kapitola pojednává o faktorech ovlivňujících syndrom vyhoření, které rozděluji na rizikové a protektivní. V následující kapitole popisuji příznaky jako je vyčerpání, odcizení a pokles výkonnosti, také stádia vývoje vyhoření, tedy nadšení, stagnace, frustrace, apatie a samotné vyhoření. Zabývám se také osobností učitele, kde se soustřeďuji především na typologie osobnosti učitele dle mne dostupných autorů. Následně definuji termín speciální pedagog. Neopomenutelnou částí mé bakalářské práce je také prevence syndromu vyhoření u pedagogů. Zde rozepisuji jednotlivé strategie či doporučení při překonávání učitelského stresu. Jako součást prevence zde uvádím mimo jiné i supervizi, její formy a funkce. Následně definuji pojem frustrace a stres a uvádím některé techniky, jež přispívají k jeho zvládání, například dechové techniky, technika relaxace dle Jacobsona, relaxační technika spinální a autogenní trénink.The topic of my bachelor work is ?The Prevention of Burnout Syndrom of the Special Elementary School Teachers?. In the work I used the results gained from the statements of special educationists factualy functioned at special elementary school. The bachelor work is devided to two separated parts. The theoretical part and research. In the theoretical part I explain the burnout syndrom term and I am concerned with the history of this syndrom. The next chapter deals with factors affecting the burnout syndrom, which I devide to hazardous and projective. In the folowing chapter I describe symptoms such as exhaustion, estrangement and loss of power and also the stages of burnout progress such as stagnation, frustration, apathy and burnout as well. I also deal with the teacher´s personality. I am focus in the typologies of teacher´s personalities according to accessible authors. Consequently I define the Special Educationist term. The prevention of burnout syndrom of educationists is the inportant part of my bachelor work. In this part I specify particular strategies or recommandations how to repress the teacher´s stress. As a part of prevention I present among others also supervision, its forms and functions. Consequently I define terms the frustration and the stres and i present some techniques, which support coping with it. For example respiration techniques , technique of relaxation according to Jacobson, spinal relaxation technique and autogenic practice.
Keywords:
burnout; frustration; prevention; stress; teacher; frustrace; prevence; stres; syndrom vyhoření; učitel Citation: URBANOVÁ, Jana. Prevence syndromu vyhoření učitelů na základní škole speciální. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33873