Original title:
Skupinový nácvik sociálních dovedností dětí s Aspergerovým syndromem staršího školního věku
Translated title:
Group training in social skills of children with Asperger syndrome in older school age
Authors:
SKOTÁKOVÁ, Jana Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Sociální dovednosti využíváme při interakci s druhými lidmi. Jsou nedílnou součástí každého z nás. Nejdříve se jim učíme od rodičů postupně od okolí. A s každou novou zkušeností po celý život. Lidé s Aspergerovým syndromem toho schopni nejsou. Mají problém pochopit při konverzaci prvky nonverbální komunikace, jako je gestika, proxemika, mimika, posturika a mnohé další. Nevyznají se v emocích svých ani druhých. Nechápou ironii. Mohou být pro svou důvěřivost a naivitu snadnou kořistí šikanujících, násilníků nebo podvodníků. Bakalářská práce je zaměřena na období staršího školního věku. Je to čas velkých změn, které sebou nesou určitá rizika. Pro dospívající s Aspergerovým syndromem, stejně tak jako pro vrstevníky, je to jedno z nejnáročnějších období života. Začínají si uvědomovat svojí jinakost a potřebují proto zvýšenou podporu. Skupinový nácvik modelových situací je pro ně jednou z možností, jak porozumět základním pravidlům sociální interakce. Cílem mé práce je na základě zjištěných deficitů u vybrané skupiny dospívajících, na základě pozorování celé skupiny, diskuzí s pracovnicí SPC a analýzou dokumentace, vytvořit pracovní listy a následně je ověřit při skupinovém nácviku sociálních dovedností v praxi. První část mé bakalářské práce popisuje všeobecné informace o jednotlivých druzích poruch autistického spektra. Dále porovnává symptomatiku dětí s Aspergerovým syndromem a dětským autismem v oblasti sociální interakce a komunikace. Na závěr první kapitoly jsou vymezeny problémy lidí s Aspergerovým syndromem ve třech základních oblastech (sociální interakce, komunikace a představivosti). V druhé kapitole jsou popisovány jednotlivé prvky sociálních dovedností. Další část se věnuje období staršího školního věku (pubescenci), nejprve v obecné rovině a poté se zaměřuje na jednotlivá specifika dopívajících dětí s Aspergerovým syndromem. Závěrečná kapitola poukazuje na zvýšenou hrozbu šikany těchto dětí. V další části bakalářské práce je popsána metodika výzkumu, která byla použita pro vypracování této práce. Nácvik sociálních dovedností byl prováděn v SPC pro děti s mentálním postižením s rozšířenou působností pro péči o osoby s poruchou autistického spektra v Českých Budějovicích ve Štítného ulici. Vybranou skupinou byli čtyři klienti s Aspergerovým syndromem, kteří navštěvují druhý stupeň základní školy v Českých Budějovicích. V práci je uvedena charakteristika této skupiny a jednotlivých klientů. V praktické části je popsán průběh každého nácviku a reflexe vybrané skupiny. Na závěr je uvedený rozhovor se dvěma rodiči dětí, které docházely na skupinový nácvik sociálních dovedností do SPC. Při práci s cílovou skupinou jsem si uvědomila, že skupinový nácvik má své klady i zápory a není vždy vhodný pro každého klienta - ne každý klient je schopen pracovat ve skupině, lépe mu vyhovuje nácvik individuální. Při tvorbě skupiny se musí brát v potaz individualita každého klienta. Při skupinovém nácviku s cílovou skupinou jsem zjistila určitá úskalí a hrozby, které tato forma nácviku sebou přináší např. různorodost skupiny, nepravidelný počet klientů, vzrůstající počet hodin s vzrůstající náročností výuky na druhém stupni základní školy, rozdílné zájmy a náročnost individuální motivace každého klienta. Každý klient potřebuje individuální způsob motivace. Pracovní listy, které jsem vytvořila a ověřila v praxi, by mohly sloužit jako praktický návod pro další práci se skupinou klientů s Aspergerovým syndromem v některém z občanských sdružení, které se touto problematikou zabývají.We use social skills during interactions with other people. They form an inseparable part of each of us. We first learn them from our parents, then from other people, and during our whole life, with each new experience. People with Asperger's syndrome are not able to do so. They have problems during conversation understanding elements of non-verbal communication such as gestures, proxemics, facial expressions, postures and many others. They do not understand their emotions or other people's emotions. They do not get irony. For their trustfulness and naivety they can easily become a victim to persecutors, bullies or impostors. My Bachelor's work focuses on the period of older school age. It is the time of big changes which bring certain risks. For teenagers with Asperger's syndrome, as well as for their peers, it is one of the most demanding life periods. They start to realise their dissimilarity and therefore they need more support. Group training of model situations is one possibility for them to learn to understand the basic rules of social interactions. The aim of my work was to create work lists on the basis of determined deficits in the selected group of teenagers, on the basis of observations of the whole group, discussions with SPC (Special Pedagogic Centre) employees and analyses of documentation, and to test these work lists during social skills group training in practice. The first part of my Bachelor work describes general information about particular types of autistic spectrum disorder. It also compares symptoms of children with Asperger's syndrome and children's autism in the area of social interactions and communication. At the end of the first chapter I define problems of people with Asperger's syndrome in three basic areas ? social interactions, communication and imagination. The second chapter describes individual elements of social skills. The next part is devoted to the period of older school age (pubescence), first at a general level, and then focusing on particular specifics of adolescent children with Asperger's syndrome. The final chapter highlights the increased risk of bullying for these children. The next part of my Bachelor work describes the research method which was used for this work. Social skills training for children with a mental handicap, with an extended scope of activity for caring for people with autistic spectrum disorder, was carried out at the České Budějovice SPC in Štítného Street. The selected group comprised of four clients with Asperger's syndrome who attend the second stage of the primary school in České Budějovice. The work characterises this group as well as individual clients. The practical part describes the course of each training session and reflection of the selected group. Finally I included a discussion with two parents of the children who attended the group training of social skills at SPC. During my work with the target group I realised that group training has its pros and cons and it is not always suitable for every client ? not every client is able to work in a group and individual training may be more convenient. The individuality of every client must be taken into account when creating the group. During group training with the target group I detected certain difficulties and dangers which this form of training brings, e.g. the variety of the group, an irregular number of clients, the increased number of hours with increased demands in lessons at the second stage of primary school, the different interests and demands of individual motivation for each client. Each client needs an individual method of motivation.
Keywords:
Asperger syndrome; older school age; social skills; Aspergerův syndrom; sociální dovednosti; starší školní věk Citation: SKOTÁKOVÁ, Jana. Skupinový nácvik sociálních dovedností dětí s Aspergerovým syndromem staršího školního věku. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33872