Název:
Počítačové adaptivní testování pro ověřování gramotnosti žáků na základě teorie odpovědi na položku
Překlad názvu:
Computer Adaptive Testing based on Item Response Theory as a Tool for Assessment of Students' Literacy Levels
Autoři:
Arnhold, Martin ; Šedivá, Zuzana (vedoucí práce) ; Chadima, Zdeněk (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Nakladatel: Vysoká škola ekonomická v Praze
Abstrakt: [cze][eng] Práce se zabývá současnými možnostmi počítačového testování žáků, konkrétně počítačového adaptivního testování, založeném na teorii odpovědi na položku. Ačkoliv je tento způsob testování ve světě již běžným standardem, v České republice se zatím bohužel nepoužívá. Cílem práce je popsat současný stav používaných technik testování a vytvořit funkční dll knihovnu, která bude poskytovat základní funkcionality, které jsou potřeba pro úspěšné spuštění webového rozhraní pro počítačové adaptivní testování žáků. Dále by měla knihovna sloužit jako podpora autorům při tvorbě testů na základě teorie odpovědi na položku. První část práce poskytuje základní popis hodnocení žáků v současném školství a snaží se přiblížit problematiku tvorby profesionálních testů. Další kapitoly zjednodušeně zachycují fungování klasické teorie testu, která je v současnosti základním stavebním kamenem při vývoji testů, a teorie odpovědi na položku, jako možného nástupce klasické teorie. Popis obou teorií je zakončen jejich porovnáním. Druhá část práce je pak rozdělena na teoretickou část, která popisuje možnosti počítačového adaptivního testování, zachycuje jeho vznik a vývoj, představuje základní druhy a poukazuje na výhody a nevýhody tohoto způsobu testování. Praktická část obsahuje názorné ukázky a popisy jednotlivých metod prezentované dll knihovny.The paper deals with the current perspective of computer aided assessment of students, particularly with computer adaptive testing based on Item Response Theory. Although this testing method has become a world standard, in the Czech Republic it is still, unfortunately, rarely used. The aim of this paper is to describe the current state of the testing techniques used and to create a functional dll library, which will provide basic functionality needed for successful launching of a Web interface for computer adaptive testing of students. In addition, the library should serve as a support to authors in developing tests based on Item Response Theory. The first part provides a basic description of educational assessment methods currently used, and gives an insight into the matters of creating professional testing tools. Other chapters depict the operation of Classical Test Theory, which is now used as a cornerstone of the test development, and further it presents Item Response Theory, as a possible successor to the Classical theory. Both theories described are compared at the end. The second part of the paper is then divided into a theoretical part, which describes the possibility of computer adaptive testing, gives and overview of its origins and development, presents essential forms, and highlights the advantages and disadvantages of this testing method. The practical part contains illustrative examples and descriptions of the methods enabled by the presented dll library.
Klíčová slova:
hodnocení žáků; klasická teorie testování; počítačové adaptivní testování; teorie odpovědi na položku; test; classical test theory; computer adaptive testing; item response theory; students evaluation; test
Instituce: Vysoká škola ekonomická v Praze
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Dostupné v digitálním repozitáři VŠE. Původní záznam: http://www.vse.cz/vskp/eid/19656