Original title:
Specifika výuky dějin 20. století na 2. stupni základní školy
Translated title:
Specifics of teaching history of the 20th century in upper primary schools
Authors:
KUBŮ, Eliška Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá specifiky výuky dějiny 20. století na 2. stupni základní školy a metodickými návrhy vybraných tematických celků tohoto období. Důraz je kladen na problémy, které jsou spojeny s výukou 20. století. Práce shrnuje teoretické poznatky o výuce dějin 20. století. Zabývá se zařazením této historické etapy do Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, metodami a strategiemi, které jsou vhodné pro výuku 20. století, a tím, jak přistupovat k výuce kontroverzních a citlivých otázek v dějinách. Součástí diplomové práce jsou metodické návrhy vybraných tematických celků z dějin 20. století, které byly vypracovány tak, aby byly využity různé vyučovací formy a vzdělávací strategie. Pozornost je věnována také využití didaktických médií ve výuce dějepisu.This diploma thesis deals with the teaching specificity of the history of the 20th century in upper primary schools and with methodical drafts of selected thematic units of the same period. The thesis puts emphasis on problems related to teaching on the 20th century. The work summarizes theoretical knowledge of teaching on the history of the 20th century and follows up the classification of this historical period into the General educational program for basic education. Methods and strategies suitable for teaching the history of the 20th century and the approach how to give lessons about controversial and delicate topics in history are also included in the present thesis. The methodical drafts of selected thematic units from the history of the 20th century are one part of the thesis. These drafts were worked out in respect of using various teaching styles and educational strategies. The thesis also pays attention to the utilization of didactic media in the teaching of history.
Keywords:
controversial and delicate topics; didactic media; excursions; General educational program for basic education; methodological drafts; methods and strategies; problems in teaching 20th century; project based learning; project teaching; Specifics of teaching history of the 20th century in upper primary schools; Transfer of the German population from Czechoslovakia; didaktická média; exkurze; kontroverzní a citlivé otázky; metodické návrhy; metody a strategie; Odsun německého obyvatelstva z Československa; problémy výuky 20. století; projektová výuka; projektové vyučování; Rámcová vzdělávací program; Specifika výuky dějin 20. století na 2. stupni základní školy Citation: KUBŮ, Eliška. Specifika výuky dějin 20. století na 2. stupni základní školy. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/26970