Original title:
Divadlo a fachidiocie?
Translated title:
Theatre and fachidiotism
Authors:
Rut, Adam ; KORČÁK, Jakub (advisor) ; ŠIKTANCOVÁ, Jaroslava (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Divadelní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Magisterská práce Divadlo a fachidiocie se věnuje problematice oborové zaslepenosti
v souvislosti s divadlem. Zabývá se vkusem, citem a řemeslností. Obsahuje také reflexe
zkoušení několika inscenací a jednoho angažmá. Práce se také zabývá otázkou, za jakých
podmínek má smysl dělat divadlo. Autor vychází z teze, že právě pátrání po smyslu je tou
nejlepší obranou proti zaslepenosti diskursem svého oboru. Snaží se kriticky nahlédnout svoje
dosavadní režijní působení i podmínky a prostředí, ve kterých tvořil. Je si vědom toho, že nám
na jedné straně hrozí ustrnutí v čistě řemeslném a dávno odlidštěném přístupu k divadlu, na
straně druhé pak chaos a snaha vymezit se za každou cenu.The thesis Theatre and Fachidiotism deals with the issue of profession blindness in the
context of theatre. It follows the topic of taste, emotion and craft. It also contains the
reflection of rehearsing several stage plays and one residency. The thesis as well follows the
question in what circumstances makes sense to do theatre. The author works on the
assumption that searching for the sense is the best defence against the blindness from
discourse in your profession. He is trying to critically examine his previous directorial
activities as well as the conditions and surroundings, in which he worked. He is aware of the
fact that on one hand we are threatened by stagnation in purely workmanlike and long ago
dehumanised attitude to theatre, chaos and effort to define ourselves regardless of the cost on
the other hand.
Keywords:
divadlo; fachidiocie; oborová zaslepenost; vkus
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7643