Original title:
Noc ve filmu
Translated title:
Night in film
Authors:
Marek, Lukáš ; MACÁK, Jiří (advisor) ; ŠOFR, Jaromír (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Noc je jedním ze způsobů, jak se dozvědět o přítomnosti světla. Tato práce je stejně tak jedním z mnoha zdrojů, jak se o noci a její přítomnosti kolem nás něco dozvědět. K samotnému tématu noci je zde přistupováno na základě jejího působení jak na lidský zrak, tak na filmový materiál či v podstatě na jakýkoli jiný světlocitlivý element. Práce je zpracovávána a rozdělena do několika částí. První se věnuje samotným vymezením pojmu z hlediska encyklopedického, pojednává obecně o noci, obrací se k mytologii a v závěru technicky i psychologicky k nočním výjevům. V další části je pojednáno o nejtypičtějších adaptacích a interpretacích noci na plátně. Jedná se o výčet návodů jak postupovat v přípravách takové atmosféry, jak nejlépe a za pomoci jaké techniky natáčet, čemu se věnovat až v postprodukci v laboratoři. Vše je doplněno o četné ilustrace ve formě grafů, fotografií, exportovaných políček z filmů a obrazových návodů ?jak na to?.The night is one of the ways to learn about the presence of light. Similarly, the present thesis is one of the sources revealing something substantial about night and its presence around us. The actual theme of night is approached on the basis of its impact on both the human eye and the film material, or basically any other photosensitive element. This work has been drawn up and is comprised of several parts. The first part deals with the actual definition of the concept of night in encyclopaedic terms and night in general, its role in mythology, and it ends with the description of technical and psychological details of night scenes. The next part discusses the most typical adaptations and interpretations of night on the screen. It provides a list of instructions regarding the preparations of such an atmosphere, specifies the best shooting approaches and techniques and what is to be left for the process of post-production in a film laboratory. The text is complemented with numerous illustrations in the form of graphs, photos, exported film samples and picture instructions.
Keywords:
filmová technika; filmová teorie; psychologické aspekty; teorie umění
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7579