Original title:
Neanimační filmová loutka
Translated title:
Live-action Film Puppet
Authors:
Máj, Martin ; KUBÍČEK, Jiří (advisor) ; KLOS, Jan (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2012
Language:
cze Publisher:
Akademie múzických umění v Praze.Filmová a televizní fakulta. Knihovna Abstract:
[cze][eng] Tématem práce je neanimační filmová loutka, která se vyvinula z loutky divadelní. Její podstatou je, na rozdíl od loutky animační, vytváření pohybu v reálném čase. Doposud nebyly položeny základy teorie tohoto odvětví kinematografie. Prvním krokem je rozdělení do následujících technologických kategorií: spodová loutka, loutka vedená shora, animatronická loutka, kostýmová a digitální loutka. Několik technologií se vymyká jasnému zařazení a jsou popsány v kapitole ?atypické loutky?. Jednotlivé typy loutek jsou demonstrovány na příkladech zastupujících filmů. V závěru se práce dotýká tématu správného vsazení loutky do rámce filmového díla, což přímo vychází z předchozího rozdělní do jednotlivých kategorií.The topic of this thesis is the live-action film puppet that has evolved
from the theatrical puppet. In contract to the animated puppet, the
purpose of the non-animated puppet is to create live-action motion. As of
now there were no attempts to formalize the theory of this cinematography
field. The first step towards this goal is to divide the puppets into the
following technological categories: marionette, hand puppet, animatronic
puppet and costume and digital puppet. Several types do not clearly fit
any of the above criteria and are thus described in the chapter entitled
?atypical puppets?. Puppet types are demonstrated on their example movies.
The thesis further deals with the correct placement of the puppet to the
scope of the movie which is closely related to the previously established
puppet categories.
Keywords:
loutkové divadlo; loutkový film; loutky
Institution: Academy of Performing Arts in Prague
(web)
Document availability information: Available to registered users in the Digital Repository of Academy of Performing Arts. Original record: http://hdl.handle.net/10318/7438