Název:
Deminutiva ve španělské dětské literatuře
Překlad názvu:
Diminutives in Spanish Children´s Literature
Autoři:
UNGERMANOVÁ, Tereza Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Cílem této diplomové práce je detailní analýza použití deminutiv ve španělské literatuře, včetně charakteristiky jejich významu a funkce. V teoretické části jsou uvedeny základní definice tohoto morfologického jevu, jeho tvoření, funkce a interpretace v textu. Následuje definice dětské literatury a různé pohledy na ni. Také je zmíněna historie dětské literatury, její vývoj a literární projevy. Zejména pak časté lingvistické vlastnosti, které se v dětské literatuře objevují. Praktická část je založena na kvantitativní a kvalitativní analýze dětských knížek: Manolito on the Road, El príncipe que todo lo aprendió en los libros a El Conde Lucanor. Cílem diplomové práce je srovnání několika lingvistických pohledů na tento jazykový jev, stanovení případného rozdílu v četnosti užívání různých typů deminutivních sufixů, jak z pohledu diachronického, tak z pohledu rozdílnosti literárních žánrů. V neposlední řadě je významná kvalitativní analýza, při které dojde k rozboru jednotlivých kontextuálních funkcí deminutivních sufixů.The goal of my diploma thesis is the detail analysis of the usage of diminutives in the Spanish literature, including the characteristics of their meaning and function. The theoretical part of my thesis is consisted of the basic information concerning this morphological phenomenon and its creation, function and interpretation in the text. It also includes definition of the children´s literature and various views on this subcategory of literature. There is mentioned the history of the children´s literature too, together with its evolution and literary performance. I pay special attention to linguistic features which appear in the children´s literature. The practical part is consisted of the qualitative and quantitative analysis of three books for children: Manolito on the Road, El príncipe que todo lo aprendió en los libros and El Conde Lucanor.The goal of this part of my thesis is the comparison of several linguistic approaches towards this morphological phenomenon. I also aim to determine eventual difference in frequency of using of different types of diminutive suffix, both from the diachronical and differential point of view. Last but not least, there is a qualitative analysis which elaborates individual contextual functions of diminutive suffix.
Klíčová slova:
afektivní funkce; deminutiva; dětská literatura; lexikalizovaná deminutiva; nelexikalizovaná deminutiva; pejorativní funkce; sufix; zmenšení velkosti; afective function; children´s literature; diminution; diminutives; lexicalized diminutives; pejorative function; suffix; unlexicalized diminutives Citace: UNGERMANOVÁ, Tereza. Deminutiva ve španělské dětské literatuře. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Filozofická fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/27411