Original title:
Srovnání psychosociální krizové intervence u základních složek Integrovaného záchranného systému
Translated title:
Comparison of the psychosocial intervention within the basic sectors of the Integrated Rescue System
Authors:
KUBÍČEK, Pavel Document type: Master’s theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Teoretická část Ve své diplomové práci na téma Srovnání psychosociální krizové intervence u základních složek integrovaného záchranného systému se v první kapitole teoretické části zabývám obecnými tématy, jako je stres a jeho projevy. V další kapitole se věnuji podrobněji jednotlivým složkám IZS a zátěžovým situacím vyplývajícím z jejich profesí. Práce ve složkách IZS je různorodá, avšak dopady pomáhající profese na pracovníky IZS jsou velmi obdobné. Třetí kapitola pojednává o krizovém řízení. Na ní navazuje kapitola čtvrtá, ve které obecně prezentuji znaky, formy a kroky krizové intervence. Nejdůležitější kapitolou teoretické části je poslední pátá pod názvem Možnosti krizové intervence u složek IZS. V této kapitole jsou podrobně popsány možnosti psychologické pomoci u hasičů, policistů a záchranářů. Výzkumná část V praktické části jsem chtěl zjistit, do jaké míry je pro příslušníky IZS jejich práce zatěžující, zda vědí o možnosti psychologické podpory a do jaké míry ji využívají. K tomu jsem použil formu dotazníkového šetření. Dotazník se skládá z 26 otázek. Bylo osloveno 300 respondentů ze všech třech základních složek IZS. Návratnost byla 87,67%. K výsledkům jsem došel pomocí základní popisné statistiky, hypotézy 1, 2 jsou testovány ? kvadrát testem na hladině významnosti 0,05, hypotéza 3 je pak zpracována Fisherovým exaktním testem na hladině významnosti 0,05. Cílem práce bylo: Vysvětlit pojmy týkající se tématu psychosociální krizové intervence Zhodnotit jakým způsobem nabízejí jednotlivé složky psychologickou pomoc svým příslušníkům Zjistit, zda mají příslušníci integrovaného záchranného systému povědomí o možnosti využívání služeb psychosociální intervence a zda tak dělají Porovnat poskytované služby u jednotlivých složek integrovaného záchranného systému a eventuálně podat návrh na zlepšení Výsledky Dotazník byl rozeslán všem členům základních složek IZS. Všechny tři složky IZS (HZS, ZZS, PČR) jsou zastoupeny v datovém souboru celkem rovnoměrně. Nejvíce respondentů pracuje u ZZS (36,5%), nejméně u PČR (30,8%). Zaměřím-li se na cíle a hypotézy práce, je nutné prezentovat následující. Dle statistického zpracování je pro většinu respondentů jejich práce psychicky velmi náročná. Kladně odpovědělo 68,8%. Ve všech složkách je stejně vysoká psychická zátěž. Lze tedy konstatovat, že hypotéza 1 byla potvrzena. O možnosti využívat pomoc psychologa nebo peera v zátěžové situaci ví 87,8% respondentů. Ale naopak jejich pomoc využilo pouze 27,8% z celkového počtu. Při podrobnějším zpracování v kontaktování pomoci v jednotlivých složkách vyšlo, že nejčastěji k tomuto dochází u HZS. Hypotéza 2 byla potvrzena částečně, jelikož příslušníci PČR využívají pomoc v minimální míře, pouze 16 respondentů tak učinilo. Z celkového počtu vrácených dotazníků je informováno, ale zatím nikdy pomoc nevyužilo 158 respondentů. Hypotéza 3 byla potvrzena, existuje závislost mezi informovaností a využívání služeb intervence. Závěr Všichni pracovníci IZS svou práci vnímají za velmi psychicky náročnou. Z výzkumné části vyšlo, že také informovanost o krizové intervenci je vcelku vysoká. Nejvíce potřebnou psychologickou pomoc vnímají hasiči, což se vzhledem k povaze zaměstnání dá očekávat. Nejméně účasti na dotazníkovém šetření a také nejméně využívající psychologickou pomoc mělo zastoupení členů PČR. Nejvíce je krizová intervence využívána u hasičů. Je ale stále nutné zvyšovat o této problematice povědomí a dosáhnout co největšího procentuálního vytížení pracovníků krizové intervence.Theoretical part First chapter of my thesis on Comparison of Psychosocial Crisis Intervention among Basic Parts of the Integrated Rescue System deals with general topics like stress and its symptoms. The next chapter follows individual parts of the integrated rescue system and stress situations resulting from their jobs. Work in IRS varies a lot but the impact on people employed in IRS is pretty similar. Third chapter deals with crisis management. Following is chapter number four presenting signs, forms and steps of crisis intervention. The most important chapter of the theoretical section of the thesis is the fifth chapter called Options of crisis intervention for IRS parts. The options of psychological support for firemen, policemen and paramedics are described here in detail. Research part I intended to find out to what extent is a job with IRS burdensome for its members, whether they know about the options of psychological support and how they make use of it employing a survey consisting of 26 questions. 300 people were addressed with the return rate amounting to 87,67%. Basic descriptive statistics were produced. Hypothesis no. 1 and 2 were tested by Chi-square test on the level of significance of 0,05. Hypothesis no. 3 was tested by Fischer exact test on the level of significance of 0,05. Objectives of the thesis were following: to explain terms related to the topic of psychosocial crisis intervention to assess the means of support each part of IRS offers its members to find out whether the members of IRS know about these means of support and use them to compare these support services provided by respective parts of IRS and come up with suggestions for eventual improvement Results The survey contains all three parts of IRS proportionately. The most respondents work at ZZS (paramedics, 36,5%), the least at the Police force (30,8%). Regarding the hypotheses and objectives of my thesis the outcomes are following. 68,8% of the respondents agreed that their job is mentally very demanding. Level of psychological stress is the same for all parts of IRS. This corroborates the first hypothesis. 87,8% of respondents claim to know about the option of psychologist or peer consultations. Yet only 27,8% of respondents admit to make use of this option, with firemen doing so most frequently. The second hypothesis was corroborated only to a certain extent for only 16 members of Police claimed to make use of psychological support. Of all the respondents in the survey 158 people admit to have never used this kind of support. Hypothesis no. 3 was thus corroborated. Conclusion All the members of IRS regard their work as psychologically very stressful. The research part proved that level of information about means of crisis intervention is high among the members of IRS. Mainly firemen consider the psychological support to be necessary, a fact which could be expected relating to the nature of their job. Policemen are those who use the least of crisis intervention support (and provided the smallest number of respondents for the survey as well). Crisis intervention is most popular with the firemen. Nevertheless it is necessary to continue raising consciousness about crisis intervention and its practical delivery.
Keywords:
integrated rescue system; psychological stress; Psychosocial crisis intervention; integrovaný záchranný systém; psychická zátěž; Psychosociální krizová intervence Citation: KUBÍČEK, Pavel. Srovnání psychosociální krizové intervence u základních složek Integrovaného záchranného systému. České Budějovice, 2013. diplomová práce (Mgr.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33797