Original title:
Vybrané faktory životního stylu dítěte na počátku školní docházky (5. a 7. rok života) - význam rodiny
Translated title:
Selected lifestyle factors of the child at the beginning of school attendance (5th and 7th year of life) - the importance of family
Authors:
HECZKOVÁ, Petra Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Životní styl je jedním z nejvýznamnějších faktorů z hlediska vlivu na zdraví populace. Dodržováním zásad zdravého životního stylu u dítěte investujeme do důležitých vzorů v jeho budoucím životě. S tím souvisí budoucnost zdravotního stavu naší populace. Předmětem bakalářské práce ,,Vybrané faktory životního stylu dítěte na počátku školní docházky (5. a 7. rok života) - význam rodiny'' je charakterizovat vliv rodičů na dodržování některých zásad zdravého životního stylu a současně prezentovat způsoby trávení volného času rodičů a jejich dětí v předškolním a raně školním věku v kontextu zdravého životního stylu. Podnětem pro výběr tématu následující práce byl zájem zjistit, jak ovlivňují určité faktory životní styl dítěte a jestli si tento vliv rodiče uvědomují. Pro svou práci jsem zvolila metodiku kvantitativního výzkumu formou dotazníku. Byl zvolen základní soubor dětí ve věku 5 a 7 let života a jejich rodiče. Pohlaví dítěte nebylo rozlišeno. Velikost výzkumného vzorku odpovídá charakteru longitudinální studie, nicméně zůstala naprosto dostačující pro statistické zpracování a testování hypotéz. Přesný počet probandů je pro pátý rok věku 3034 a pro sedmý rok věku 2781. Cílem práce bylo na podkladě sekundárních dat ze studie ELSPAC charakterizovat vliv rodičů na dodržování některých zásad zdravého životního stylu a současně prezentovat způsoby trávení volného času rodičů a jejich dětí v předškolním a raně školním věku v kontextu zdravého životního stylu. Pátý a sedmý rok života charakterizuje věkovou hranici vstupu dítěte do základní školy. Ve vztahu ke stanoveným cílům jsem určila tři hypotézy, ve kterých předpokládám, že: vzdělání rodičů má vliv na volbu zájmů a trávení volného času dítěte na počátku školní docházky, životní styl dětí kopíruje životní styl rodičů a čas rodičů trávený s dítětem se s věkem dítěte snižuje. První hypotézy byla částečně potvrzena a výzkum prokázal, že vzdělání matek má vliv na některé sledované volnočasové aktivity pětiletého dítěte. Druhá hypotéze byla zcela potvrzena. Výzkum prokázal důležitý vliv matky na životní styl předškolního i raně školního dítěte. Aktivita otců s dětmi je omezená na některé činnosti, u kterých se nadá potvrdit vliv na jejich životní styl. Třetí hypotéza byla také jednoznačně potvrzena. U obou rodičů bylo potvrzeno snížení aktivit s dítětem ve srovnání v pěti a sedmi letech života. Přínosem této práce bylo naznačit problematiku vlivu rodiny na životní styl dítěte na počátku školní docházky a možného využití v oblasti preventivního lékařství vzhledem k vzrůstajícímu počtu dětí s nadváhou či obezitou a klesající výkonností. Zdůraznění prevence u základních prvků zdravého životního stylu. Jejich realizace v běžném životě rodin se zaměřením na rodiče, kteří by měli být informováni o tom, jak výrazně mohou ovlivnit zdraví a budoucí život svých dětí vlastním chováním a životním stylem.Lifestyle is one of the most important factors with respect to population health. By keeping to the principles of healthy lifestyle in children we are investing in important patterns in their future lives. Future population health status is closely related to these ,,investments''. The objective of presented bachelor work ,,Selected lifestyle factors of a child at the beginning of school attendance (the 5th and 7th years of life) - the importance of family'' is to characterize parental influence in keeping to selected healthy lifestyle principles and, at the same time, to show ways how parents spend free time with their pre-school and early school-aged children in the context of healthy lifestyle. The impulse for selecting the topic of the presented work was the interest in finding how specific factors influence the child's lifestyle and in finding out whether the parents realize this influence. As a principal method for my work I selected quantitative questionnaire survey approach. A study sample consisting of children at the age of 5 and 7 years and their parents was selected. The sex of children was not considered. The study sample size corresponds with the longitudinal character of the study and is completely satisfactory as far as statistical analysis and hypotheses testing is concerned. The exact number of participants at the age of 5 is 3034 and at the age of 7 is 2781. The goal of the study was to characterize - using secondary data from the ELSPAC study - the parental influence in keeping to selected healthy lifestyle principles and, at the same time, to present ways how parents spend free time with their pre-school and early school-aged children in the context of healthy lifestyle. The 5th and 7th years of life characterize the beginning of school attendance. I established three hypotheses (related to the determined goals) in which I presume the following: parental education influences the choice of interests and ways how a child spends his/her free time at the beginning of school attendance, children's lifestyle copies lifestyle of parents, the amount of time which the parents spend with their child decreases with the child's age. The first hypothesis was partially confirmed and the survey demonstrated that the mothers' education does have an effect on some of the monitored free time activities of a five-year-old child. The second hypothesis was confirmed completely. The survey demonstrated an important effect of the mother on the pre- and early-school aged child's lifestyle. The father-child activities are limited to those in which a definite effect on the child's lifestyle cannot be confirmed. The third hypothesis was also completely confirmed. It was confirmed that the amount of parent-child activities diminishes when compared in five- and seven-year-old children. The benefit of this work is that it gives an indication of the family's influence on the lifestyle of a child at the beginning of school attendance and its possible use in the area of preventive medicine, with respect to increasing numbers of overweight children with diminished physical performance. Accentuating prevention in basic elements of healthy lifestyle is crucial, especially as it should carry over to everyday family life, targeting primarily parents. The parents should be informed about the magnitude of the impact their own behavior and lifestyle can have on their children's future health status and life in general.
Keywords:
family; free time; health; lifestyle; rodina; volný čas; zdraví; životní styl Citation: HECZKOVÁ, Petra. Vybrané faktory životního stylu dítěte na počátku školní docházky (5. a 7. rok života) - význam rodiny. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33945