Original title:
Postoje učitelů k hyperaktivním žákům
Translated title:
Teacher´s attitudes to hyperactive pupils
Authors:
KRÁLOVÁ, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) neboli porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou je dnes nejčastěji diagnostikovanou psychickou poruchou v dětském věku. Vyskytuje se u 3-6% školních dětí. K hlavním příčinám hyperkinetického syndromu patří nezralost centrální nervové soustavy, kde se uplatňují genetické i negenetické faktory, které vznikají prenatálně. U dětí se pak projevují problémy s pozorností, jsou impulzivní a hyperaktivní. Zásadním krokem pro dítě je vstup do základní školy, která se snaží o socializaci a rozvíjí životní postoje a hodnoty žáka. Od učitelů se očekává, že respektem k osobnosti a individualitě žáka budou i těmto dětem usnadňovat přístup ke vzdělání. Práce s hyperaktivním dítětem, stejně jako s celou třídou, kam hyperaktivní dítě dochází, proto představuje i zvláštní nárok nad rámec běžných výukových kompetencí. V teoretické části práce se snažím nejprve podrobněji popsat problematiku ADHD a věnuji se vývoji pojetí tohoto syndromu a příslušné terminologie od lehké mozkové dysfunkce (LMD) až po současné pojetí ADHD. V jednotlivých kapitolách se zabývám příznaky ADHD, výskytem poruchy, jejími příčinami a diagnostikou. Zařazuji také kapitolu o rozdílných projevech ADHD u obou pohlaví. Podrobněji zpracovávám problematiku adaptace dítěte s ADHD na školní prostředí? popisuji, jaké jsou obvyklé projevy hyperaktivního žáka, jak na něj působí klima třídy, jakou osobností je učitel a jaké má o žácích představy. Uvádím také základní legislativu, zásady a opatření, která se týkají vyučování dětí s ADHD. Vzhledem k významu role rodiny pro fungování dítěte ve škole zařazuji také samostatnou kapitolu o rodině dítěte s ADHD, ve které popisuji vztahy s rodiči a zásady správného výchovného vedení. Na závěr teoretické části se věnuji také poradenským zařízením, která mohou rodiče a učitelé dětí s ADHD využít. Zabývám se tím, jak tato zařízení fungují a co zajišťují. Ve výzkumné části bakalářské práce seznamuji s průběhem a výsledky kvalitativního výzkumu, zaměřeného na zkušenosti učitelů základních škol s výukou hyperaktivních žáků. Předmětem mého zájmu byly především znalosti učitelů a jejich postoje k hyperaktivním žákům, ale i praktické dovednosti, které v přístupu k hyperaktivním žákům uplatňují. Obecné cíle výzkumu formuluji jako čtyři výzkumné otázky: 1) Jaké jsou zkušenosti učitelů s přístupem k hyperaktivním žákům? 2) Jak vypadá spolupráce s rodiči hyperaktivních žáků? 3) Jak vypadá spolupráce s odborným poradenským zařízením? 4) Jaká je praxe při uplatňování metodických pokynů? Výzkumné otázky jsem dále rozpracovala do podoby otázek pro polostrukturovaný rozhovor. Výzkumná zjištění opírám o informace z rozhovorů s deseti učiteli prvního stupně základních škol. K nejdůležitějším výsledkům mého výzkumu patří zjištění, že k lepší adaptaci dětí s ADHD na nároky školy výrazně přispívá přítomnost asistenta pedagoga a dále to, když děti sedí v prvních lavicích. Hyperaktivita neovlivňuje sociální postavení a vztahy dětí s ADHD ve třídě. U učitelů se vyskytuje názor, že hyperaktivitu je možné částečně ovlivnit v rodině. Spolupráce s rodiči učitelům spíše vyhovuje a nechtějí ji měnit. Rodiny spolupracují s pedagogicko? psychologickou poradnou nebo i s dalšími odborníky (psychiatr, neurolog nebo psycholog). Při uplatňování metodických pokynů se učitelé z mého výzkumného souboru na pomoc a rady od PPP nespoléhají a problémy řeší samostatně. Tato práce zprostředkovává autentické zkušenosti učitelů, kteří pracovali s hyperaktivními dětmi. Jsou zde uvedeny informace o specifických nárocích výuky a zásady pro práci s hyperaktivními žáky, které mohou být užitečné pro širší pedagogickou veřejnost.ADHD or Attention Deficit Hyperactivity Disorder is nowadays the most frequently diagnosed children mental disorder. It appears at 3-6% of school children. One of the causes of this hyperkinetic syndrome is immaturity of central nervous system, where genetic and non-genetic factors, which emerge prenatally, are applied. Then children have attention problems, they are impulsive and hyperactive. The beginning of studies at elementary school is very important step for the child because the school is trying to socialize and develop the attitude to life. Teachers are expected to use respect to individuality and personality to make the studying attitude easy for the child. Working with hyperactive child (and working with the whole class where this child belongs as well) is de facto a special demand on the teacher and it is highly above the usual education competence. In theoretical part of this thesis I'm trying to describe ADHD problems and I write as well about conception of this syndrome and of corresponding terminology, from minimal cerebral dysfunction to today's conception of ADHD. Individual chapters are dedicated to symptoms of ADHD and to occurrence of the disorder, to it's causes and diagnostics. I also add a chapter about different course of ADHD at both sexes. Then I work in detail on problems connected with adaptation of child with ADHD to school environment ? I describe usual behaviour of hyperactive child, the influence of class, the teacher's personality and his (or her) ideas about students. I also quote the main legislation, rules and provisions connected to teaching a child with ADHD. Taking into consideration the importance of family on child's working at school, I add an extra chapter about a family with ADHD child, in which I describe relationships between the parents and the child and their rules to successful raising. At the end of the theoretical part I write about consulting facilities that parents and teachers can use, I examine how they work and what they provide. In my research I present the course and the result of qualitative research which is focused on elementary teacher's experience with teaching hyperactive students. I was not only interested in teachers' knowledge and in their attitude to hyperactive students but also in practical skills that they use during teaching. I am using these four questions to express the general task of my research: 1) What is the teachers' experience with hyperactive students like? 2) How is cooperation with their parents? 3) How does cooperation with consulting facilities look like? 4) How to apply methodical instructions? Research questions are further converted into questions for the semi-structured interview. The results from the research are supported by information from the interview with ten teachers from elementary schools. The most important result of my research is finding out that pedagogical assistant together with sitting in front of the class significantly improves children's adaptation to school requirements. Hyperactivity does not influence the class social status of children with ADHD. Between teachers there is a widespread belief that hyperactivity can be partially influenced in the family. Teachers are satisfied with cooperation between them and parents and they do not want to change it. Families cooperate with pedagogical-psychological advisory center or with other specialists (psychiatrist, neurologist or psychologist). While trying to apply methodical instructions, teachers from my research group do not rely on help from PPP and they prefer to solve problems themselves. This thesis demonstrates authentic experience of teachers who has worked with hyperactive children. I write about specific teaching demands and about principles for working with hyperactive students that can be useful for general pedagogical public.
Keywords:
ADHD; Attention Deficit Hyperactivity Disorder; Education of children with ADHD; Hyperactivity; Hyperkinetic syndrome; Teacher´s attitudes; ADHD; Edukace dětí s ADHD; Hyperativita; Hyperkinetický syndrom; Porucha pozornosti s hyperaktivitou; Postoje učitelů Citation: KRÁLOVÁ, Martina. Postoje učitelů k hyperaktivním žákům. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33901