Original title:
SmartBoard a jeho využití při vzdělávání integrovaného žáka s PAS na ZŠ
Translated title:
Smart board and its use in education of an integrated student with ASD (Autism Spectrum Disorder) at elementary school
Authors:
KOPALOVÁ, Markéta Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V problematice zdravotně postižených se v současné době často hovoří o integraci, neboli začleňování jedince s postižením do intaktní společnosti. Tento proces bývá velmi dlouhý a složitý. Výsledky začlenění jedince do třídy mezi intaktní žáky tak nezáleží jen na práci učitele, ale i na rodinné diagnostice a celém stimulačním programu, který napomáhá tomu, aby bylo dítě co nejlépe integrovatelné. Velmi obtížná bývá integrace právě osob s poruchou autistického spektra, jejichž chování se často neobejde bez problémů. Existují ale jedinci, které je možné, většinou za pomoci asistenta, integrovat do základní školy mezi intaktní vrstevníky. Nevýhodou integrace bývá chybějící speciálně pedagogické vzdělání učitele. Pokud takový učitel nemá s problematikou autismu žádné zkušenosti, vyučování bývá problém. Někdy může být velkým pomocníkem právě některá z informačních a komunikačních technologií, například SmartBoard, jehož ovládání je velmi snadné. Vhodné je tedy i pro jedince s postižením jemné motoriky, a dokáže zaujmout kromě intaktních dětí i děti s poruchou autistického spektra. Tato bakalářská práce je zaměřena na využití SmartBoardu u dětí s poruchou autistického spektra, které jsou integrované na základní škole. K jejich výchově a vzdělávání je tak potřeba využívat speciálních přístupů. Teoretická část se věnuje vymezení pojmu mentální retardace, její etiologii, symptomatice a rozdělení. Dále popisuje demenci u dětí, kdy jedinec ztrácí již dříve osvojené dovednosti a schopnosti. Velký úsek teoretické části se zabývá poruchami autistického spektra, kde je popsána etiologie, prevalence a symptomatika se zaměřením na triádu problémových oblastí. Věnuje se rovněž přidruženým postižením a rozdělení jednotlivých poruch autistického spektra, na časný infantilní autismus, atypický autismus, jiné dezintegrační poruchy v dětství, Aspergerův syndrom a schizoidní poruchu v dětství. Závěr teoretické části se věnuje diagnostice a výchově a vzdělávání jedinců s tímto druhem postižení. Praktická část je zpracována na základě informací získaných formou dotazníků. Jedná se tedy o kvantitativní výzkum za použití metody dotazování. Výzkumným souborem jsou všechny základní školy v celé České republice. Zkoumána byla především data ze základních škol, které integrují jedince s poruchou autistického spektra. Bylo zjištěno, že 75% základních škol, které mají integrovaného žáka s poruchou autistického spektra, využívají k jeho vzdělávání SmartBoard. Posuzován byl pak zejména způsob získávání metodických materiálů těchto základních škol v jednotlivých krajích. Výsledky ukázaly, že více než polovina respondentů si materiály vytváří či kupuje. 34% k těmto dvěma způsobům řadí ještě stahování z různých internetových portálů, kde se v současné době nachází kolem 16 000 materiálů pro základní školy. Pouze 40% respondentů spolupracuje s ostatními školami. Podle mých postřehů z provedeného výzkumu vyplynulo, že pokud by spolu pedagogové vzájemně více komunikovali a předávali si osvědčené materiály, znamenalo by to zvětšení nabídky pro pedagogickou práci. Výsledky této bakalářské práce by tak mohly sloužit k rozšíření informovanosti o pomůcce SmartBoard a o jeho pozitivech. O těch jsem se mohla přesvědčit v jedné základní škole, kde integrují dívku s poruchou autistického spektra, a kde jsem mohla být přítomná její výuce. V rámci práce byl také vytvořen nástin metodického materiálu z matematiky, který je určen pro 4. třídu, a který by mohl inspirovat učitele integrovaných žáků s poruchou autistického spektra při práci s nimi.Integration or inclusion of people with disabilities into the intact society is currently widely discussed in the area of disability. This process is very long and complicated. The results of integrating this person into class of other intact students don´t depends only on a work of teacher, but also on familier diagnostic and on all stimulation program, which helps to the best integrable child. Integration of persons with autism spectrum disorder, whose behaviour is often problematic, can be difficult. But there are individuals who can be, usually with the help of an assistant, integrated into primary school among intact peers. The lack of special education of the teacher can be a disadvantage of the integration. If the teacher does not have enough experience with autism, the teaching can become a problem. That is why information and communication technologies, such as SmartBoard, which is very easily operated, may be a considerable help. Therefore it is suitable for individuals with fine motor skills disabilities and can attract both intact children and children with autism spectrum disorder. This thesis is focused on the use of Smart Board for children with autism spectrum disorder who are integrated at usual primary schools and for whose education and training special approaches are needed. The theoretical part deals with the definition of mental retardation, its etiology symptomatology and division. It also describes dementia of children who lose their previously mastered skills and abilities. A large section of the theoretical part deals with autism spectrum disorders, which are congenital and therefore lifelong disabilities significantly detrimental to the mental development of the individual, and describes etiology, prevalence and symptomatology focusing on the triad of the problem areas. It deals with affiliated disabilities and division of autism spectrum disorders, early infantile autism, atypical autism and other childhood disintegrative disorders, e.g. Asperger syndrome and schizoid childhood disorders. Diagnosis, education and training of individuals with this type of disability are mentioned in this part of my thesis as well. The practical part is based on the information obtained through questionnaires. It is therefore quantitative research using methods of questioning. The research files are all primary schools in the Czech Republic. The data from primary schools that integrate individuals with autism spectrum disorder were examined primarily. It was found out that 75% of primary schools which have integrated a pupil with autistic spectrum disorder use SmartBoard for their education. Particularly the methodical way of obtaining materials by primary schools in each region was assessed. The results showed that more than a half of the respondents buy or create their own materials. 34% sort to these two ways downloading from diffrent Internet portals, where are currently about 16 000 materials for primary schools. Only 40% collaborate with other schools. If the teachers communicated with each other more and shared the proven materials, it would certainly be a significant help for primary schools which are buying the materials and it would definitely facilitate the process of teaching. Acccording to my observations from my research resulted, that if teachers would communicate more each other and share experienced material, it would mean enlargement offers for pedagogical work. The results of this bachelor thesis might broaden the awareness of the widget SmartBoard and its positives which I could see at a primary school where a girl with autism spectrum disorder is integrated and where I could be present at her teaching. Further, the work created an outline of a mathematics methodological material for the fourth class which could inspire teachers when working with integrated pupils with autistic spectrum disorders.
Keywords:
autism spectrum disorder; dementia; mental retardation; SmartBoard; demence; mentální retardace; pervazivní vývojové poruchy; SmartBoard Citation: KOPALOVÁ, Markéta. SmartBoard a jeho využití při vzdělávání integrovaného žáka s PAS na ZŠ. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33898