Original title:
Školní fobie
Translated title:
School phobia
Authors:
ŘEHÁČKOVÁ, Irena Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] S budoucím nástupem do povinného školního vzdělání si tvoříme představu o tom, jak by to ve škole mohlo probíhat, jací budou spolužáci a velkým překvapením je pro nás paní učitelka. Bohužel ne všichni prožijí školní léta s úspěchem a zdárným průběhem. Příkladem těchto dětí jsou dcery mých respondentek, které trpí školní fobií. Tématem této práce je Školní fobie. Příčin vzniklých problémů může být několik. Nejen že se dítě může obávat samotného školního prostředí a nástrah, které tam na něj mohou čekat, ale strach v něm může vyvolávat i samotný učitel, který si může vytyčit dané dítě jako cíl svých nevhodných poznámek.Škola však nemusí být vždy pravou příčinou těchto obtíží. Pojem separační úzkost patří k jedné z dalších příčin vzniku fobie. Jedná se o neschopnost odloučení se dítěte z blízkosti matčiny náruče. Separační úzkostí nemusí trpět jen dítě samotné, ale problém může být i v matčině, či otcově osobě. Bakalářská práce by měla přinést autentické informace matek, které vychovávají dítě postižené školní fobií. Jejich výpovědi by měly poskytnout náhled do problematiky dítěte se školní fobií, jejím vzniku, průběhu a v jejich případě i stále nedořešenou léčbou ze strany specialistů. Bakalářská práce je založena na podkladě kvalitativního výzkumného šetření. Data a informace jsem získávala díky osobnímu setkání s matkami dětí a jejich odpovědí, které byly vedeny pomocí polostrukturovaného rozhovoru. V teoretické části bakalářské práce jsem se ze začátku věnovala obecné charakteristice základních pojmů a témat souvisejících se školní fobií. Dále pokračuji samostatnou kapitolou o problematice školní fobie, které se věnuji podrobněji. Mimo jiné se v této části dočteme o příčinách vzniku školní fobie ze strany rodičů a školy. Předposlední kapitola je věnována rodině. Popisuji například rodinné klima a styly rodinné výchovy působící na dítě, které mohou negativně ovlivnit přístup dítěte ke škole. Poslední kapitola je věnována škole a s ní související školní zralostí. Neopomněla jsem problematiku šikany, která může negativně ovlivňovat školní fobii. V empirické části bakalářské práce jsem si stanovila výzkumný cíl, jehož znění je následující. Zjistit, jakým způsobem rodiče a pedagogové rozpoznávají problémy se školní fobií u dětí, jaké postoje zaujímají a jak problémy řeší. Pro zjištění tohoto cíle jsem si stanovila tři základní výzkumné otázky. 1)Jak rodiče rozpoznávají problémy se školní fobií u dětí? 2)Jaký postoj zaujímají rodiče k žákům se školní fobií? 3)Jaké postupy se při řešení problému se školní fobií osvědčují? Odpovědi na výzkumné otázky jsou uvedeny v kapitole s názvem Interpretace výsledků, v níž se dozvídáme plno zajímavých informací. Jednou z nich je například rozdílný vznik školní fobie u dcer mých respondentek. Problémy s postupným rozvojem školní fobie jsou z výpovědí matek téměř stejného původu a týkají se především psychosomatickým příznaků. Postoje dotazovaných matek na problematiku dcer jsou téměř stejné a shodují se v jednom z hlavních a zásadních postojů, kterým je přijetí problému školní fobie u dcer a jejich psychická podpora ze strany rodiny. Postupy matek při řešení problému se školní fobie se shodují v množství navštívených odborníků, u kterých si myslely, že by mohli jejich dcerám pomoci. Situace je u všech třech dcer respondentek následující. Doposud žádný ze specialistů nenalezl spolehlivou léčbu, která by vyléčila školní fobii.When we are thinking about entering the system of compulsory education in future, we project an image about how it should be like, about our future schoolmates, and then there comes the greatest surprise of all the teacher. Unfortunately, not everybody reaches the end of their time spent in school with success and without difficulties. The daughters of my respondents suffer from school phobia, which illustrates these issues. The topic of my thesis is School phobia.These issues may arise out of several causes. The child may be anxious not only about the school environment and associated dangers that await him or her there, but also about the teacher that might have made an inappropriate comments about the child. One of the other factors contributing to this phobia is separation anxiety. Child that suffers from separation anxiety cannot be separated from his or her mother. It is not only the child who may suffer from separation anxiety. This issue might be also rooted in the personality of mother or father. The aim of this bachelor thesis is to provide real-life information from mothers bringing up a child suffering from school phobia. Their testimonies should be able to provide an overview of the issues surrounding children with school phobia ? its origin, course of the disorder and, in the case of these particular respondents, also still to-be-solved treatment from health care specialists. This bachelor thesis is based on qualitative research. The collected information was acquired from answers from personal face-to-face semi-structured discussions with mothers of affected children. The beginning of the theoretical part of my diploma thesis focuses on general definition of basic concepts and topics associated with school phobia. What follows is a separate chapter dealing in detail with school phobia. This section focuses, among others, on the reasons for school phobia occurring caused by both parents and school staff. The topic of penultimate chapter is family. For example, I describe the family atmosphere-The last chapter deals with school and school maturity. What is also mentioned is the issue of bullying that may have a negative impact on school phobia. The research goal of the empirical part of this bachelor thesis is as to discover the ways parents and educators use to identify issues associated with school phobia in children, their approach towards this phobia and solutions. To achieve this goal, I have asked three key research questions: 1)How do parents identify school phobia issues in children? 2)What kind of approach parents adopt towards pupils suffering from school phobia? 3)What methods proved to be successful in dealing with school phobia issues? The answers to these research questions can be found in Interpretace výsledků (Interpretation of results) chapter that contains a lot of interesting information. One piece of interesting information is, for example, that while the causes of school phobia in daughters of my respondents were different, the issues associated with gradual development of school phobia have almost the same origins connected mainly to psychosomatical symptoms. The attitude of questioned mothers to their daughters´ issues is almost the same, and this also applies to the major and key attitude towards accepting the existence of their daughter´s school phobia and providing psychological support from family. The ways mothers tried to solve the issues connected to school phobia are also the same as far as the number of health care specialists they thought might help them are concerned. For all three daughters of respondents the situation is as follows: none of the said health care specialist was able to come with a reliable cure to school phobia.
Keywords:
family; school; school phobia; separation anxiety; social phobia; rodina; separační úzkost; sociální fobie; škola; školní fobie Citation: ŘEHÁČKOVÁ, Irena. Školní fobie. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/33868