Název:
Integrace žáků s tělesným postižením v rámci primárního vzdělávání na prvním stupni ZŠ v okresech České Budějovice a Prachatice
Překlad názvu:
The integration of disabled pupils in primary education at primary schools in the districts České Budějovice and Prachatice
Autoři:
NĚMCOVÁ, Hana Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Téma bakalářské práce se týká integrace žáků s tělesným postižením na prvním stupni základních škol v okresech České Budějovice a Prachatice. Teoretická část bakalářské práce se zabývá vymezením základních pojmů týkajících se integrace, legislativou upravující integrované vzdělávání a v neposlední řadě faktory a prostředky, které ovlivňují úspěšnost integračního procesu. Hlavním cílem praktické části bakalářské práce bylo zjistit připravenost základních škol z výzkumného vzorku na integraci žáků s tělesným postižením. Součástí cíle bylo zjistit, jaké jsou postoje pedagogických pracovníků ohledně integrace. Pro naplnění cíle jsem si stanovila tři výzkumné otázky. První výzkumná otázka se týkala toho, jak jsou školy připraveny na integraci žáků s tělesným postižením, respektive zda jsou na školách odstraněny architektonické bariéry a zbudovány bezbariérové přístupy. Druhá výzkumná otázka se týkala zkušeností základních škol s integrací žáků s tělesným postižením. Třetí výzkumná otázka se týkala názoru pedagogických pracovníků na inkluzi.V bakalářské práci byla použita strategie kvalitativního výzkumu. Celkem bylo osloveno 22 základních škol, s výzkumem souhlasilo 8 škol. Výzkum byl realizován formou strukturovaného rozhovoru s řediteli škol, popřípadě jejich zástupci, třídními učiteli nebo výchovnými poradci. Záleželo na tom, na koho jsem byla po oslovení vedení příslušné školy odkázána. Na školách, kde žáka s tělesným postižením neintegrují, byla zjišťována informovanost pedagogických pracovníků ohledně integračního procesu. Na školách, kde v současné době integrují žáky s tělesným postižením, byly zjišťovány zkušenosti škol s integrací.Uskutečněný výzkum ukázal, že z celkového počtu 8 dotazovaných základních škol, má zkušenost s integrací žáků se zdravotním postižením 7 škol. Z těchto 7 škol mají 3 školy zkušenost s integrací žáků s tělesným postižením, z toho 2 školy integrují žáky na prvním stupni. Žádná ze škol, na které se v současné době nevzdělává žák s tělesným postižením, není připravena na integraci žáka s tímto druhem postižení. Na školách nejsou odstraněny architektonické bariéry. Co se týče informovanosti ohledně procesu integrace žáků s tělesným postižením, uskutečněný výzkum ukázal, že informovanost pedagogických pracovníků ohledně této problematiky není dostatečná. Školy, které již mají zkušenost s integrací žáků s tělesným postižením na prvním stupni, hodnotí finanční zajištění integrace jako nedostatečné. Obě školy využívají možnost spolupráce se speciálně pedagogickým centrem a podmínky vzdělávání pro tyto žáky byly upraveny. Obě školy využívají při integraci podpůrná opatření. Žáci se vzdělávají podle individuálních vzdělávacích plánů, školy pro ně zajistily funkci asistenta pedagoga, pořídily didaktické a kompenzační pomůcky. Na jedné z těchto dvou škol se dokonce vzdělávají 3 děti s tělesným postižením na prvním stupni. Myšlenku inkluze ve většině případů pedagogičtí pracovníci neodmítají. Někteří si však uvědomují limity integračního procesu a proto zastávají názor, že koncepce současného školského systému je vyhovující. V České republice je školská integrace legislativně podporována. Snahy o začleňování žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami do běžného vzdělávacího proudu se objevují více než deset let. I přesto se však školy v běžném životě při uskutečňování integračního procesu stále potýkají s nedostatkem financí a praktickými obtížemi.Thesis topic deals with the integration of disabled pupils in primary education at primary schools in the districts of České Budějovice and Prachatice. The theoretical part of the thesis deals with fundamental concepts of the integration, legislation and the factors and resources which affect success of the integration process. The main aim of the practical part of the thesis was to find out if the primary schools from the research sample are ready to integrate students with disabilities. The objective was to determine what are the attitudes of teachers towards the integration. I set three research questions to meet the main aim. The first research question is concerned with how the schools are ready to integrate students with disabilities, or whether the schools removed architectural barriers and were built for wheelchair access. The second research question is concerned with the experience of primary schools with the integration of students with disabilities. The third research question examines the opinions of teachers on inclusion. The qualitative research strategy was used in this thesis. 22 elementary schools were addressed and 8 schools were willing to participate in the research. The research was conducted through structured interviews with school headmasters or their representatives, classroom teachers and educational consultants. It depended on who I was asked to interview in a particular school. In schools where pupils with disabilities are not integrated the awareness of teachers about the integration process was investigated. At schools where they currently integrate students with disabilities their experiences were examined. The research showed that 7 schools out of 8 have some experience with integration of disabled pupils. 3 schools integrate the students with disabilities, and 2 out of these 3 do that at elementary school level. None of the schools, which currently do not educate any disabled student is not ready to integrate pupils with this type of disability. The architectural barriers are not removed. When it comes to the awareness of the process of integration of students with disabilities, the research showed that the awareness of teachers of this issue is not sufficient. Schools which already have experience with the integration of students with disabilities at the first stage (elementary school), evaluate financing integration as insufficient. Both schools use the possibility of cooperation with special educational centres and educational conditions for these pupils had been adjusted. Both schools use some supportive measures. Pupils are taught according to their individual education plans. The schools provided the teaching assistant and bought educational and assistive devices for them. In one of these two schools there are 3 children with physical disabilities educated in the first instance. The teachers do not reject the idea of inclusion. Some, however, are aware of the limits of the integration process and therefore they find the concept of the current educational system satisfactory. In the Czech Republic the school integration is supported by legislation. Efforts to include students with special educational needs into mainstream education have been appearing for more than ten years. Despite this, in daily life the schools still struggle with a lack of financial support and other practical difficulties.
Klíčová slova:
faktory integrace; inkluze; integrace; primární vzdělávání; tělesné postižení; disability; factors of the integration; inclusion; integration; primary education Citace: NĚMCOVÁ, Hana. Integrace žáků s tělesným postižením v rámci primárního vzdělávání na prvním stupni ZŠ v okresech České Budějovice a Prachatice. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/33866