Název:
Současná skutečná realizace 10 kroků k úspěšnému kojení v nemocnici i v terénu
Překlad názvu:
Actual genuine realization of 10 steps to successful breast-feeding in hospital and terrain
Autoři:
KREZLOVÁ, Lucie Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2013
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Mateřské mléko je jedním z nejcennějších darů, kterým může matka své dítě obdařit. Proto je nejlepší volbou matky, své dítě kojit. Je ovšem velmi důležité, aby byly matky řádně poučeny a věděly o všech výhodách a správné technice kojení. Takto ucelené informace mohou dostat pouze při úzkostlivém dodržování metodických doporučení v péči o matky, v období od prenatálního až po postnatální. Porodní asistentka v této oblasti hraje významnou roli, neboť je s matkami ve velmi blízkém kontaktu. Věnuje se potřebám matky a dítěte, péči realizuje prostřednictvím ošetřovatelského procesu. Práce je zaměřena na metodická doporučení, která by měla vést k podpoře kojení donošených novorozenců. Prvním cílem práce bylo zmapovat, zda je v nemocnici realizováno 10 kroků k úspěšnému kojení. Druhým cílem bylo zjistit, zda je matkám po porodu umožněno přiložit dítě k prsu do hodiny po porodu. Třetím cílem bylo zmapovat, zda je v terénu realizováno 10 kroků k úspěšnému kojení. Čtvrtým cílem bylo zjistit, jakým způsobem je v terénu zajištěna edukace matek, týkající se realizace 10 kroků k úspěšnému kojení. Byly stanoveny hypotézy, které zněly takto: H1 ? Skutečná realizace 10 kroků k úspěšnému kojení v nemocnici odpovídá metodickému doporučení dle WHO/UNICEF. H2 ? Matkám je umožněno přiložit své dítě k prsu do hodiny po porodu. Obě hypotézy byly výzkumem potvrzeny. Dále byly položeny výzkumné otázky, které zněly takto: VO1 ? Odpovídá skutečná realizace 10 kroků k úspěšnému kojení v terénu metodickému doporučení dle WHO/UNICEF? VO2 ? Jaký je názor matek na realizaci 10 kroků k úspěšnému kojení v terénu? Obě dvě výzkumné otázky byly zodpovězeny. Kvantitativní výzkumná část práce byla zpracována formou dotazníkového šetření zaměřeného na matky po porodu, po dobu jejich pobytu na Gynekologicko-porodnické klinice ve Fakultní nemocnici v Plzni. Pro kvalitativní výzkumnou část práce byly zvoleny strukturované rozhovory, vedené v terénu s matkami, které byly šest měsíců po porodu. Z výsledků výzkumu vyplívá, že v nemocnici i v terénu je 10 kroků k úspěšnému kojení skutečně realizováno. Matkám je po porodu umožněno přiložení dítěte k prsu do hodiny po porodu. Pokud nedošlo do jedné hodiny po porodu k přiložení dítěte k prsu, dostaly matky adekvátní informace, jakým způsobem stimulovat a udržet laktaci. V terénu respondentky uváděly, že byly edukovány sestrou a pediatrem. Všechny dotazované respondentky v terénu se shodují v názoru, že realizace 10 kroků k úspěšnému kojení, je na dobré úrovni. Výsledky výzkumného šetření mohou být přínosem a motivací pro práci ošetřovatelského personálu na oddělení šestinedělí a roomingu. Výsledky tak mohou přispět ke zkvalitnění ošetřovatelské péče o kojící matky a novorozence. V terénu mohou být výsledky výzkumu použity pro zkvalitnění edukace matek o kojení, jak v těhotenských poradnách, tak i v předporodních kurzech. Výsledky práce by mohly sloužit k vypracování jednoduchého a uceleného manuálu, letáku či internetové stránky pro matky, které budou mít k dispozici u svého ošetřujícího gynekologa, v porodnici na ambulanci, na oddělení šestinedělí, nebo ve chvíli kdy budou již v domácí péči a budou mít přístup k internetu.Breast milk is one of the most precious gift that can mother give to her child. Therefore the mother's best choice is to breast-feed her child. It is very important to properly instruct the mothers to understand all advantages of breast-feeding and it's correct technique. Such a comprehensive information can be communicated only through precise methodical guidance during prenatal and postnatal period. The birth assistant represents significantly this field of activity for his/her imminent contact with mothers. He/she takes care of mother's and child's needs and realizes this care via nursing process. The thesis is focused on methodical recommendations which should support breast-feeding of carried to term newborns. First target of this thesis was to ascertain if the 10 steps to successful breast-feeding are implemented in the hospitals. Second target was to find out if the mothers are enabled to breast-feed their childern for the first time within an hour from delivery. Third target was to find out if the 10 steps for successful breast-feeding are also implemented in field. Fourth target was to find out how is the field education of mothers, concerning the 10 steps to successful breast-feeding, provided. There were following hypothesis determined: H1 - Genuine implementaiton of 10 steps for successful breast-feeding in hospitals corresponds with methodical recommendation as per WHO/UNICEF. H2 - Mothers are enabled to breast-feed their childern for the first time within an hour from delivery. Both theories have been confirmed through research.There were also asked following research questions:VO1 - Does the genuine implementation of 10 steps to successful breast-feeding in field correspond with methodical recommendations as per WHO/UNICEF? VO2 - What is the mother's opinion of implementation of 10 steps to successful breast-feeding in field? The quantitative research part was processed via questionnaires focused on mothers after delivery during they stay at Gynaecological-Obstetrical clinic of College hospital in Pilsen. For qualitative research part of the thesis was chosen a structured field conversation with mothers who were 6 months after delivery. The results of the research show that the 10 steps to successful breast-feeding is implemented indeed both in hospital and field. Mothers are allowed to breast-feed their childern within an hour from delivery. If the first breast-feeding hadn't been performed until one hour from delivery, mothers have been adquately informed how to stimulate and maintan lactation. Respondents in field declared that they were educated by nurse and pediatrician. All respondents in field coincident with opinion that implementation of 10 steps to successful breast-feeding is on high level. Results of reasearch may be a benefit and motivation for work of nursing personell of puerperium ward and rooming. Results may contribute to increase the quality of nursering care of breast-feeding mothers and newborns. In field can be results of the research used to increase the quality of mothers's training in breast-feeding both in pregnancy counsellings and prenatal courses. On the basis of this thesis results will be composed simple comprehensive manual, leaflet or web page which can be at mother's disposal by their attending gynaecologist, outpatient's department of maternity hospital, puerperium ward or at home via internet.
Klíčová slova:
kojení; mateřské mléko; matka; novorozenec; porodní asistentka; potřeby; birth assistant; breast milk; breast-feeding; mother; needs; newborn child Citace: KREZLOVÁ, Lucie. Současná skutečná realizace 10 kroků k úspěšnému kojení v nemocnici i v terénu. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Zdravotně sociální fakulta
Instituce: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
(web)
Informace o dostupnosti dokumentu:
Plný text je dostupný v digitálním repozitáři JČU. Původní záznam: http://www.jcu.cz/vskp/32650