Original title:
Rizika silniční dopravy a jejich faktory
Translated title:
Risks of the Road Transport And Their Factors
Authors:
HEJKRLÍK, Lukáš Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Rizika silniční dopravy a jejich faktory se zabývá zejména rizikem stromořadí, vysázeného podél českých pozemních komunikací. V teoretické části jsem se zaměřil na základní definice, které jsou úzce spjaté se silniční dopravou a na vysvětlení praktických vyhodnocovacích postupů při posuzování dopravní nehody. V praktické části jsem se zaměřil na konkrétní analýzy spjaté s existencí alejí podél českých silnic. Tyto analýzy potvrzují rizikovost silniční dopravy samotné, ale zejména fatální následky nehod zapříčiněných srážkou s pevnou překážkou, kterou často přestavuje právě strom z alejí podél silnic. Z analytických podkladů bylo zjištěno, že nehodovost v České republice má klesající tendenci, přesto je stále alarmující, že rizika spjatá s následky srážky se stromem klesají statisticky pomaleji. Podrobné grafy a tabulky uvedené v bakalářské práci ukazují počet obětí spjatých s dopravní nehodou způsobenou srážkou s pevnou překážkou a dokazují, že následky nehod srážky se stromem jsou horší, než u nehod srážky se svodidlem, ač-koli se rovněž jedná o pevnou překážku. V neposlední řadě jsou pomocí tabulek a grafů vykalkulovány náklady a celkové ekonomické ztráty způsobené největším negativním faktorem dopravy, tj. nehodovostí.The bachelor thesis Risks of the Road Transport And Their Factors deals mainly with the risk of avenues that are planted along the Czech roads. I have focused on basic definitions that are closely connected to road transport and I have also focused on ex-planation of practical methods used when assessing traffic accidents in the theoretical part of the thesis. In the practical part of the thesis I have focused on concrete analyses related to existence of avenues along the Czech roads. These analyses confirm the de-gree of risk of road transport itself but especially fatal consequences of accidents caused by a crash with a fixed obstacle that is often presented by a tree from avenues along the roads. The analyses discovered that the accident rate in the Czech Republic is decreasing. However, the fact that the risks connected with consequences of tree crash are decreas-ing more slowly, is still alarming. The detailed graphs and tables in the bachelor thesis show the number of casualties connected to a traffic accident caused by a crash with a fixed obstacle and they prove that the consequences of accidents caused by a crash with a tree are worse than the consequences of accidents caused by a crash with a crash bar-rier, even though they both are considered a fixed obstacle. Last but not least the costs and total economic losses caused by the highest negative factor, i.e. the accident rate, are calculated by using the tables and graphs.
Keywords:
: road transport; a crash with a fixed obstacle; a road; an accident rate; an avenue; felling and planting avenues; aleje; kácení a výsadba stromořadí; nehodovost; pozemní komunikace; silniční doprava; srážka s pevnou překážkou Citation: HEJKRLÍK, Lukáš. Rizika silniční dopravy a jejich faktory. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/28547