Original title:
Behaviorální ekonomie - relativita výběru spotřebitele
Translated title:
Behavioral economics - Relativity consumer choice
Authors:
KRATOCHVÍLOVÁ, Pavla Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Ve své bakalářské práci jsem se zaměřila na behaviorální ekonomii. Jedná se o kombinaci ekonomie, psychologie a sociologie. Zkoumá člověka jako bytost, která dělá chyby. Volba lidí je ovlivněna několika faktory. Zaměřila jsem se konkrétně na návnadu. Je to přidaná nedominantní varianta, která má vliv na volbu. S touto návnadou se zvyšuje preference u alternativy, která je dominantní k přidané možnosti. Ve své práci se pokusím ověřit tuto teorii pomocí experimentu. Oslovila jsem 120 subjektů a rozdělila je do dvou skupin. První skupina dostala dotazník s návnadou. Druhá část lidí obdržela dotazník bez návnady. Každý dotazník obsahoval doplňující otázky: zda subjekt je muž nebo žena, zda studuje nebo pracuje a jaké je jeho nejvyšší dokončené vzdělání. S těmito otázkami jsem zjišťovala, jestli některý z těchto faktorů ovlivňuje účinek návnady. Získaná data byla zpracována v programu Statistica pomocí Logitova modelu. Zpracování bylo rozděleno do dvou částí, protože někteří lidé preferovali naši návnadu, i když byl předpoklad, že si ji nikdo nevybere. V první části jsme vypustili preference pro návnadu, ve druhé části jsme spojili data u návnady s výsledkem k ní dominantní alternativě. Výsledky v obou částech byly velmi podobné a vypovídaly stejné informace. Velký vliv mělo to, jaký druh dotazníku (s návnadou nebo bez návnady) subjekt dostal. Z dalších otázek, které byly uvedeny, se podařil prokázat vliv u faktoru, který zkoumal, zda subjekt studuje nebo pracuje, tedy zda má svůj příjem nebo je závislý na třetí osobě. U pohlaví a nejvyššího dosaženého vzdělání se nám vliv nepodařilo prokázat.In my bachelor thesis I have focused on behavioral economics. It is a combination of economics, psychology and sociology. It examines the human as a being who makes mistakes. People's choice is influenced by several factors. I focused specifically on the decoy. This is an added non-dominant variant that affects the choice. With this decoy increases preferences for alternatives, which is dominant to artificially added options. In my thesis I verify this theory by experiment. I've reached 120 subjects that were split into two groups. The first group received a questionnaire with the decoy. The second part of the people received questionnaire without decoy. Each questionnaire included additional questions: whether the subject is male or female, whether studying or working, and what is the highest level of education. With these questions, I examined whether any of these factors influence the effect of decoy. The obtained data were processed in the Statistica using logit model. Processing was divided into two parts because of that some subjects chose our decoy, even though it was assumed that no one would prefer not. In the first part we deleted the preference for decoy, in the second part we combined number of result for the decoy with result to the dominant alternative. The results in both parts were very similar and showed the same information. It was a big influence what the questionnaire (with or without decoy) subject received. From additional questions have been shown the influence of the factor, which refers to whether the subject is studying or working, ie whether he has income or is dependent on a third person. The gender and educational attainment, we failed to demonstrate impact.
Keywords:
behavioral economics; decoy; influence; subject; behaviorální ekonomie; návnada; subjekt; vliv Citation: KRATOCHVÍLOVÁ, Pavla. Behaviorální ekonomie - relativita výběru spotřebitele. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Ekonomická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/27758