Original title:
Inkluzivní vzdělávání v současné Spolkové republice Německo
Translated title:
The inclusive education in Federal Republic of Germany
Authors:
PÍCHOVÁ, Martina Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se věnuje problematice inkluzivního vzdělávání v sousední zemi Spolkové republice Německo, tedy integraci dětí cizinců do německých škol. První třetina práce je věnována migraci cizinců do Německa a faktům s ní souvisejícím. Je zde představena aktuální situace německého přistěhovalectví a azylové politiky. Dále se dostáváme k problematice integrace cizinců, kde jsou nastíněny snahy o integraci obecně. Druhá třetina práce se již věnuje problematice vzdělávání. Jsou zde zpracovány informace od nejobecnějších souvislostí, jako je vzdělávací systém Spolkové republiky Německo a stavy na jednotlivých typech škol, až po samotné inkluzivní vzdělávání, kterému se věnujeme jak teoreticky, tak z pohledu veřejnosti, dětí i samotných vyučujících. Na tento blok navazuje poslední část práce, a to kapitoly dvou vybraných spolkových zemí Sasko a Hesensko, kde je blíže popsán individuální přístup každé země. Kapitola o Hesensku je doplněna o rozbor třídy určené výhradně pro děti cizinců sestavený na základě pozorování a rozhovorů s pracovníky školy a samotnými dětmi.The bachelor's thesis focuses on the issue of the inclusive education in our neighbouring country, Federal Republic of Germany. It deals with the integration of children of foreigners into the German schools. The first third of the thesis is devoted to the migration of foreigners into Germany and associated facts. The up-to-date situation of the German immigration and asylum policy is presented here. Subsequently we come to the issue of the integration of foreigners, where the general efforts to achieve integration are described. The second third of the thesis deals with the issue of education. The information presented and processed range from the most general information to the educational system of the Federal Republic of Germany and situation on the individual types of schools up to the inclusive education to which we devote attention theoretically as well as from the viewpoint of the public, children and teachers. The last part of the thesis follows up and develops this complex of knowledge. This last part consists of the chapters devoted to two selected federal countries Saxon and Hessen, with the closer description of the individual attitude of each country. The chapter concerning Hessen is supplemented by the analysis of the class reserved exclusively for the children of foreigners based on observations and talks with the employees of school as well as children.
Keywords:
asylum policy; Federal Republic of Germany; immigration; inclusive education; integration; azylová politika; inkluzivní vzdělávání; integrace; migrace; Spolková republika Německo Citation: PÍCHOVÁ, Martina. Inkluzivní vzdělávání v současné Spolkové republice Německo. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29977