Original title:
Kvalita života u studentů prezenční formy oboru Výchova ke zdraví, PF JU.
Translated title:
The Quality of Life of a Full-Time Health Education Students , Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice.
Authors:
MUNDUCHOVÁ, Pavla Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce Kvalita života u studentů prezenční formy oboru Výchova ke zdraví, PF JU v Českých Budějovicích se v teoretické části zabývá především definováním pojmů zdraví, kvalita života a životní styl současného člověka. Zabývá se hodnocením kvality života a přístupy ke zkoumání kvality života. V dalších kapitolách se věnuje charakteristice dospělosti a především období mladé dospělosti. Soustředí se na rozvoj poznávacích procesů, vztahu k normám a socializaci v tomto období. Ve výzkumné části jsem si kladla za cíl zhodnotit kvalitu života studentů oboru Výchova ke zdraví. Výzkum práce byl realizován dotazníkovým šetřením pomocí dotazníku WHOQOL ? BREF a několika vlastními otázkami. Z výsledků dotazníků jsem vyhodnotila, že většina studentů má zdravotní stav dobrý a 93,2% z nich je spokojena se svým zdravím a prostředím, ve kterém žijí. 97,2% respondentů považuje svou kvalitu života za dobrou nebo dokonce velmi dobrou. Z odpovědí z poslední části dotazníku vyplynulo, že více než polovina respondentů žije zdravým způsobem života, nebo se o to alespoň snaží. Závěrečná část mé práce obsahuje odpovědi na cíle a výzkumné otázky. Po srovnání výsledků všech tří ročníků, jsem došla k závěru, že obor Výchova ke zdraví nejvíce ovlivnil studenty 2. ročníku a to v pozitivním slova smyslu. Výsledky jsou zajímavou sondou do života studentů poměrně mladého oboru Výchova ke zdravíThe bachelor thesis ?The Quality of Life of Full-Time Health Education Students? at Faculty of Education, University of South Bohemia in České Budějovice is in its theoretical part primarily focused on the definition of the concept of health, quality of life and lifestyle of contemporary people. It deals with evaluation of quality of life and approaches to investigation of the quality of life. The next chapters are devoted to characteristics of adulthood, especially the period of young adulthood. It concentrates on the development of cognitive processes, attitudes towards standards and socialization in this phase of life. In the empirical part I set the goal to evaluate the quality of life of students of Health Education program. The research was done by survey with the help of questionnaire WHOQOL ? BREF and couple of my own questions. What I evaluated from the results of this survey is that most of the students are in a good state of health and 93, 2% of them are satisfied with their health and environment in which they live. 97, 2% of respondents find their quality of life quite good or even very good. It was clear from the answers of the last part of the questionnaire that more than half of respondents live by the rules of healthy lifestyle, or they at least try to. The final part of my thesis holds the answers to my goals and the research questions. After comparing the results of all three grades I came to a conclusion that students of second grade were the most affected by the program ?Health Education?, and the influence was positive. The results are an interesting probe to the life of students attending a relatively young program "Health Education".
Keywords:
health; quality of life; young adulthood; kvalita života; mladá dospělost; zdraví Citation: MUNDUCHOVÁ, Pavla. Kvalita života u studentů prezenční formy oboru Výchova ke zdraví, PF JU.. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29881