Original title:
Porovnání intervenční pohybové a rehabilitační metody Pilates a jógy u dětí s mentální disabilitou ve věku 8 ? 15 let.
Translated title:
Comparison of interventionist, motion and rehabilitation method in Pilates and yoga by mentally disabled children aged 8-15 years.
Authors:
KROUPOVÁ, Petra Document type: Bachelor's theses
Year:
2013
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce se zabývá porovnáním intervenční pohybové a rehabilitační metody Pilates a jógy a jejím vlivu na děti s mentální disabilitou ve věku 8 ? 15 let. Po celou dobu byl sledo?ván vliv těchto pohybových aktivit na zdravotní stav a hodnotovou orientaci probanda. Cílem práce bylo vytvoření pohybového programu zaměřeného na děti s mentální disabilitou, kde u jedné skupinky probandů byla uplatněna cvičební metoda Pilates a druhé skupinky probandů bylo uplatněno jógové cvičení. Pro splnění daného cíle bylo stanoveno tříměsíční období pro aplikování předem připraveného programu. Na základě získaných poznatků a naměřených výsledků byly potvrzeny dva základní předpoklady: cvičební metody Pilates a jóga pozitivně působily na zdravotní stav probanda a dále došlo ke zlepšení osobnostní hodnotové orientace měřeného jedince.Bachelor´s work deals with a comparison of the intervention kinetic and rehabilitation method of Pilates and yoga and its´ influence on 8-15 years old children with mental disability. Dur?ing all the period, an influence of these kinetic activities on the health and value orientation of the proband was observed. The aim of the work was the creation of kinetic program focused on mental disabled children, where for one proband group the Pilates kinetic method was ap?plied and for the second group yoga exercises were applied. To accomplish this aim, a period of three months was set for the application of formerly prepared program. On the basis of achieved findings and measured results, two basic suppositions were affirmed: both, the Pi-late?s kinetic methods and yoga affected positively the health of the proband and further-more, an improvement of the personality value orientation of examined individual occurred.
Keywords:
intervention motion program; Pilates; rehabilitation method; the mental disability; Yoga; intervenční pohybový program; jóga; mentální disabilita; Pilates; rehabilitační metoda Citation: KROUPOVÁ, Petra. Porovnání intervenční pohybové a rehabilitační metody Pilates a jógy u dětí s mentální disabilitou ve věku 8 ? 15 let.. České Budějovice, 2013. bakalářská práce (Bc.). JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. Pedagogická fakulta
Institution: University of South Bohemia in České Budějovice
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Digital Repository of University of South Bohemia. Original record: http://www.jcu.cz/vskp/29636